Udskifte lamelparket med laminatgulv

Jeg ønsker at udskifte lamelparket gulvet i mit hus med et laminatgulv. Huset er bygget af Huscompagniet i 2016. 

Jeg vil antage at det nuværende gulv er lagt som et flydende gulv ovenpå et støbt betondæk.
Det nuværende gulv støder op til et flisegulv i samme højde. Hvordan kan jeg sikre mig, at det nye laminatgulv får helt samme højde og er der ellers andet jeg skal være opmærksom på i forbindelse med opgaven?

De udførlige vejledninger fra producenterne af laminatgulvene viser hvordan gulvene lægges, men ikke rigtig hvordan det gamle gulv fjernes og undergulvet klargøres med fx dampspærre eller fugtspærre.

Der er i øvrigt støbt gulvvarme.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Er der en alu skinne som hvor flise og lamelparket støder sammen ka du tage denne af og så måle højde ned til beton gulvet. Man kan øge laminat tykkelse med f.eks. gulvpap eller andet egnet underlag. 
Du skal være opmærksom på at laminat gulv er plastplade som har et mønster. Altså noget hårdere med større "trinlyd"
Og er det pænere ? Det er der naturligvis delte meninger om men jeg mener det er et dårligt bytte. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
God idé med at fjerne aluskinnen for at måle - det vil jeg gøre.
Hvad kunne andet egnet underlag fx være? Uden at kende højden på det nuværende gulv, så kan der jo nemt være 3-4 mm forskel med laminatgulv. Og det meste underlag til laminatgulve ser kun ud til at være 2-3 mm højt.

Jeg er med på at der er mange holdninger til trægulve og laminatgulve, men til vores familie fungerer laminatgulv rigtig godt med hund og børn.
2 lag på 2-3 mm kan f.eks. bruges. Eller 4 mm masonite men det er sikkert for meget. 
Lamelparket kan være 14 mm og laminat gulve kan være 8 mm så der mangler jo en del. Mn det kan være at dine er tynde lamel parket, for det er sjældent at fliser fylder 14 mm 

Bare så jeg har forstået det helt rigtigt, så ville dette være en okay opbygning?

Beton
Dampspærre
1 støjdæmpende underlag på 2-3 mm
1 støjdæmpende underlag på 2-3 mm
Laminatgulv
Der skal kun være dampspærre hvis monterings vejledning siger det. 

Silvan har et gulvunderlag i træfiber, som er 7mm højt.
Så slipper du for at lægge dobbelt.

De bedre laminatgulve er typisk 8-10mm tykke.
Du skal som minimum op i slidstyrke 32/AC4, hvis det skal holde i flere år.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis