Varmepumpe og enstrengede anlæg

Hej
Vi har i et par år overvejet et skift til varmepumpe fra naturgas. Vi har et 1-strenget anlæg, huset er fra 1973 og vi er i tvivl om, hvorvidt det er nødvendigt at ændre til 2-strenget anlæg. 
Er der nogen af jer, der har stået i samme situation, evt. har nogen praktiske erfaringer med varmepumpe og 1-strengede anlæg? 

Vh Anders

Vh Anders
Hej Vi har i et par år overvejet et skift til... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan har du bygget det om?

Vh Anders
Fonzelius skrev den 03-03-2022 19:08:46

Hvordan har du bygget det om?

Trukken nye rør, nogle steder har jeg brugt røret fra det enstrengede, og så kun trukken 1 ekstra rør.

Jeg har krybekælder og rørene går der nede, så i forbindelse med nyt gulv i 3 rum, har jeg lavet det om, i stuen og et værelse har jeg kunne nøjes med at brække lidt af gulvet op.
Så er der en nyere tilbygning, der er 2 strenget fra starten af.

Vi prøver igen, i morgen --
Hmm jeg har rørene støbt ned i betondæk, så enten skal de ind i væggen eller uden på væggen. 

Vh Anders
Tag lige et billede af radiator med rør for frem og retur, samt bypass, så vi lige kan se konceptet.
Jeg kan ane konvektor mellem pladerne, så den del er på plads.

Elektronikteknikeren
Her er rørene

Vh Anders
Annonce
Der findes jo også forskellige rørpaneler..

Vi prøver igen, i morgen --
Med dit specifikke system kan du desværre ikke klemme så meget effekt ud, selvom du skruer op for pumpen, desværre.

Det ville have været muligt hvis frem og retur sad i top og bund.

Jeg ville omlægge til 2 strenge.

Elektronikteknikeren
okay. Hvilke udfordringer vil der være ved at få det lagt i væggene? Det er lette yder og indervægge ca. 10 cm dybe

Vh Anders
I din anden tråd om at flytte radiatorer ud bekriver du spånplade vægge som du vil sætte gipsplader uden på. 
Det er da det helt rigtige tidspunkt. Så saver du spånplader væk i en bredde på 12-15 cm og kan så lægge rørene (LINK til rør i rør) derind.  Det ender så i en koblings dåse (LINK både enkelt og til videre føring) for fremløb øverst og det andet rør i en lignende koblings dåse ved retur nederst. Det kan godt gå videre til 1 eller 2 radiatorer yderligere  på samme 2 rør ved hjælp af dobbelt koblings dåser ( Dåser til videre føring) 
Når rørene er trukket kan du som planlagt skrue gips plader på hele væggen, så er alle riller gemt væk. Det er klogt at have styr på hvor du så IKKE må sætte skruer i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også