Dynamisk radiatorventil til 70'er hus eller er det overkill?

Hej

Jeg er ny ejer af et parcelhus fra '73 hvor der er fjernvarme lagt ind. Jeg har stadig ret lidt forstand på fjernvarmen og hvordan hele anlægget virker, men jeg forsøger at sætte mig ind i det. :o)

Jeg har spørgsmål til hvilke radiatorventiler jeg bør montere på mine gamle radiatorer. Disse skal udskiftes hvis jeg skal have smarte termostater på osv og så tror jeg også der er nogen der har nogle småproblemer i forvejen.

Som jeg ser det, så er mit anlæg et 2 strengsanlæg (jeg er ikke helt sikker der endnu) hvor fjernvarmevandet suser direkte fra stikledningen ind til en gammel svend af en differenstrykregulator (sidder alt i kælderen) og derfra videre til radiatorerne rundt i huset. Der er ikke nogen særskilt pumpe i mit hus som regulere trykket til disse radiatorer.

Jeg kan se, at man kan få danfoss radiator ventiler som har forudinstilling:
eks her: Forudindstilling

og disse dynamiske ventiler som både har forudinstilling OG trygregulator indbygget:
Dynamisk ventil og fremregulering i én 

Vil jeg i et halvgammel hus kunne have gavn af at bruge de 100kr ekstra pr ventil på at få nogle ventiler med dynamisk indstilling sat ind frem for en almindelig ventil med forudindstilling?

Jeg har oplevet at en ventil eller 2 i huset har fløjtet af mig her i vinters og det synes jeg jeg kan læse mig frem til kan have noget med trykket at gøre. 

Vil jeg evt kunne undgå disse fløjtende ventiler (som kun kan fikses ved at justere lidt på termostat når det står på ellers bliver de ved..) og vil jeg yderligere have anden gavn af dem i en privatbolig?

Er der nogle kloge hoveder som ved noget om det?   

på forhånd tak
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din differenstrykregulator er i orden behøver du ikke “de dyre ventiler”.
Støj i dine ventiler kunne godt tyde på at differenstrykket er ret højt. Normalt bør differenstrykket i en almindelig bolig være 0,1 bar.
Hos mig selv er der monteret manometre ved ventilerne i fjernvarme”unitten”. Det giver et hurtigt overblik over funktionen.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis