Isolering af strøgulv!

Halløj lds'ere!
Jeg skal senere på foråret isolere nogle af gulvene i vores træhus fra 1923 - er pt. i tænke-og planlægningfasen og overvejer forskellige løsninger.
Det nuværende gulv ligger på undergulv af brædder ovenpå 5-tommer strøer med 50cm afstand, og så 20-25 cm ventileret hulrum/krybekælder. Jeg påtænker følgende løsning:
- Skrue 40-50 mm Kingspan isolering på undersiden af strøerne.
- forhøje strøer med ca. 30 mm (da undergulvet fjernes)
- isolere mellem de forhøjede strøer med  ca. 150 mm Kingspan.
- herover sporplader, gulvvarme, 12 mm spånplade, vinyl eller lign.

-  Lyder det fornuftigt, og burde det ikke give et velfungerende og velisoleret gulv? Er der nogen hager ved det?

Jeg er ikke så begejstret for tanken om at nedlægge krybekælderen og lave terrændæk - dels rent arbejdsmængdemæssigt, ikke mindst med beton, der skal tørre i ugevis (det er bl.a. køkkenet, det drejer sig om) - men også fordi jeg kun laver dette i den ene side af huset (gulvet i den anden side er rimeligt isoleret), og vil være nervøs for, om krybekælderen i den anden side bliver tilstrækkelig isoleret. Spekuler også på, hvordan  de eksisterende indervægges trækonstruktion vil have det med et terrændæk, rent fugtmæssigt. Jeg tænker også, at radonsikring og fugtspærre ville blive mangelfuld.

Mvh. Adam

 Adam

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som en fin plan. I et hus fra 1923 skal du nok påregne at skulle rette strøerne op for at få et lige gulv, ikke noget stort problem, men bare så du er forberedt på det.

Forstår ikke helt din kommentar omkring radonsikring, du har jo heller ikke nogen radonsikring i den gulvopbygning du foreslår her.
Tak for svar🙂
Ja, har tænkt på det med opretning - tænker faktisk enten at skruer nye strøer på siderne af de gamle - alternativt simpelthen udskifte de gamle (ville give mindre kuldebroer), lidt afhængig af situationen. 
Mht. radonsikring - joe, men et ventileret hulrum under gulvet er da vel trods alt en bedre radonsikring, end en konstruktion, hbor gassens eneste vej ud i gulvets sider, hvor en spærre ikke kan slutte tæt?

 Adam

Det er lidt problematisk med din opbygning da du vil sætte et diffusionstæt materiale nederst og (antager jeg) sætte en dampspærre øverst eller lave vinyl som slutgulv - du laver en indeslutning af organiske materialer som ikke kan komme af med eventuel fugt. Noget andet er at du vælger et isoleringsmateriale der er svært at få tilpasset nøjagtigt mellem træ der garanteret ikke er 100% lige.

Du er selv inde på at at du er klar over at du ikke vil etablere et dæk (som i dag er den anbefalede metode til efterisolering af krybekælder) - ergo hvis man ikke kan lave det bedste må man nøjes. Jeg ville overveje en mere traditionel opbygning med diffusionsåben vindspærre nederst + rockwool/glasuld som isoleringsmateriale (som kan flexe og tilpasse sig) og dampspærre inden du starter på undergulv.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ah, havde faktisk ikke rigtig overvejet diffusionstætheden i Kingspan   
Hvad, hvis jeg nu dropper det nederste lag, skruet under strøerne - eller erstatter det med et lag terrænbats? Så er strøerne d aikke lukket helt inde?

Og så blev jeg lige opmærksom på, at der skrives en del om "let terrændæk", uden betonplade - og begynder at tænke på, om det kunne være en mulighed - det ville jo lette arbejdsgangen, og reduvcere bygge/tørretiden noget - kunne det være en mulighed?
Er dog stadig i tvivl om det med trækonstruktionen - hvor det nederste af indervæggenes stolper vist ville stikke 10-20 cm ned i dækket - og hvordan, de ville have det med det fugtmæssigt. Ville være fedt, at høre om folks eventuelle erfaringer med at lave terrændæk i træhuse...


 Adam

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis