Er det her asbestplader?

Jeg har overtaget et hus fra 1926 og er bekymret for at bore i væggen her. 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der var en masse eksperter herinde som sagde der ikke var asbest i nogle af mine isoleringsrør efter jeg lagde billeder op. Men det var der og jeg er godt træt af at jeg ikke fik taget prøver inden vi begyndte at arbejde med det. 
Jeg har ingen idé om der kan være asbest i, men jeg ville personligt få lavet en prøve. 
Held og lykke med dit nye hus. 
Fedt, tak! Hvilke plugs skal jeg bruge til sådan en væg her?
Til NisJensen:
Du får det til at lyde som om det skyldes råd herfra at du fik spredt asbest i din kælder. Det er ikke sådan jeg læser din tråd.

Til trådstarter:
Det var tidligere meget almindeligt at isolere ydervægge i huse med cellotexplader. De er senere blevet forbudt på grund af brandfare. Er det den type pladef er der ingen asbest i.

Søren O
Det er samme type plader man ofte bruger som baggrund på opslags tavler.
Hvis du skal hænge noget op som ikke er tungt kan du bruge gipsplugs. Men pladerne er meget bløde.så det er begrænset hvad de holder til. Man kan oftest mærke på væggen hvor forskalling sidder. Tryk på væggen og der hvor det føles mest blødt er midt imellem forskalling. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
nisjensen skrev den 01-03-2022 17:09:55

Der var en masse eksperter herinde som sagde der ikke var asbest i nogle af mine isoleringsrør efter jeg lagde billeder op. Men det var der og jeg er godt træt af at jeg ikke fik taget prøver inden vi begyndte at arbejde med det. 
Jeg har ingen idé om der kan være asbest i, men jeg ville personligt få lavet en prøve. 
Held og lykke med dit nye hus. 

 Ud fra de billeder, du lagde op på, var der ikketegn på asbest. Billederne vist ganske tydeligt Rockwoll. 


fase
Melkon skrev den 01-03-2022 18:20:40

Fedt, tak! Hvilke plugs skal jeg bruge til sådan en væg her?

 Din væg beklædning er cellotex, som ikke indeholder asbest. Du kan ikke skrue noget fast i det, men skal ind til muren bag ved cellotexen.


fase
S. Fabrin skrev den 01-03-2022 19:25:58

nisjensen skrev den 01-03-2022 17:09:55

Der var en masse eksperter herinde som sagde der ikke var asbest i nogle af mine isoleringsrør efter jeg lagde billeder op. Men det var der og jeg er godt træt af at jeg ikke fik taget prøver inden vi begyndte at arbejde med det. 
Jeg har ingen idé om der kan være asbest i, men jeg ville personligt få lavet en prøve. 
Held og lykke med dit nye hus. 

 Ud fra de billeder, du lagde op på, var der ikketegn på asbest. Billederne vist ganske tydeligt Rockwoll. 

 Nogle af dem viste asbest... 100%. 


Søren O skrev den 01-03-2022 18:21:11

Til NisJensen:
Du får det til at lyde som om det skyldes råd herfra at du fik spredt asbest i din kælder. Det er ikke sådan jeg læser din tråd.

Til trådstarter:
Det var tidligere meget almindeligt at isolere ydervægge i huse med cellotexplader. De er senere blevet forbudt på grund af brandfare. Er det den type pladef er der ingen asbest i.
Det er overhovedet ikke det jeg skriver. Jeg skriver bare at jeg ville ønske jeg havde fået lavet en prøve i stedet for at spørger herinde. Jeg var nærig og doven, det er kun min egen skyld. 
nisjensen skrev den 01-03-2022 19:48:26

S. Fabrin skrev den 01-03-2022 19:25:58

nisjensen skrev den 01-03-2022 17:09:55

Der var en masse eksperter herinde som sagde der ikke var asbest i nogle af mine isoleringsrør efter jeg lagde billeder op. Men det var der og jeg er godt træt af at jeg ikke fik taget prøver inden vi begyndte at arbejde med det. 
Jeg har ingen idé om der kan være asbest i, men jeg ville personligt få lavet en prøve. 
Held og lykke med dit nye hus. 

 Ud fra de billeder, du lagde op på, var der ikketegn på asbest. Billederne vist ganske tydeligt Rockwoll. 

 Nogle af dem viste asbest... 100%. 

 Billedet med asbest viste du efter svarene. Det er fuldstændig rigtigt, at asbest er farligt for lungerne ingen tvivl om det, men den smule, du viser, kan ikke skade dig, hvis du tager en maske på, og emballerer asbesten i en lukket plast pose. 

Ja, nu får jeg en masse råd om håndtering af asbest. Mest fra nogen der har læst noget om det. Jeg burde forlængst være død af asbestose, fordi jeg er fra dengang asbest ikke blev anset for at være farligt. I 60erne blev der bygget mange huse med asbest tag, og hjørnerne på pladerne blev skåret af med en vinkelsliber. Så der var asbest i luften alle de håndværkere, der færdedes på byggeriet.


fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis