Er det her asbestplader?

Jeg har overtaget et hus fra 1926 og er bekymret for at bore i væggen her. 
Jeg har overtaget et hus fra 1926 og er bekymret... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lige fra jeg var ganske spæd, har jeg igennem livet rodet med asbestholdige ting og sager, som man nu engang gjorde det i 50erne.  Jeg sidder gang på gang med store runde øjne og åben mund og polypper, når jeg læser om de mange stakkels rædselsslagne folk, der mener de er i yderste livsfare. Gad vide om de får krisehjælp?
Jeg er 75 år gammel uden lungesygdom.

Med venlig hilsen
ktm

S. Fabrin skrev den 01-03-2022 20:06:16

nisjensen skrev den 01-03-2022 19:48:26

S. Fabrin skrev den 01-03-2022 19:25:58

nisjensen skrev den 01-03-2022 17:09:55

Der var en masse eksperter herinde som sagde der ikke var asbest i nogle af mine isoleringsrør efter jeg lagde billeder op. Men det var der og jeg er godt træt af at jeg ikke fik taget prøver inden vi begyndte at arbejde med det. 
Jeg har ingen idé om der kan være asbest i, men jeg ville personligt få lavet en prøve. 
Held og lykke med dit nye hus. 

Ud fra de billeder, du lagde op på, var der ikketegn på asbest. Billederne vist ganske tydeligt Rockwoll. 

Nogle af dem viste asbest... 100%. 

Billedet med asbest viste du efter svarene. Det er fuldstændig rigtigt, at asbest er farligt for lungerne ingen tvivl om det, men den smule, du viser, kan ikke skade dig, hvis du tager en maske på, og emballerer asbesten i en lukket plast pose. 

Ja, nu får jeg en masse råd om håndtering af asbest. Mest fra nogen der har læst noget om det. Jeg burde forlængst være død af asbestose, fordi jeg er fra dengang asbest ikke blev anset for at være farligt. I 60erne blev der bygget mange huse med asbest tag, og hjørnerne på pladerne blev skåret af med en vinkelsliber. Så der var asbest i luften alle de håndværkere, der færdedes på byggeriet.

Nej billedet med asbest var det første jeg lagde op. Det lignede Rockwool, men var vådt asbest. 

Jamen så har jeg taget fejl. Det er så nok ikke sidste gang. Men på den anden side har du heller ikke villet betale for analysen, hvis du kunne slippe. Jeg vil stadig påstå, at man med lidt sund fornuft, kan omgås den smule asbest rimelig forsvarlig.

fase
ktm skrev den 01-03-2022 20:22:05

Lige fra jeg var ganske spæd, har jeg igennem livet rodet med asbestholdige ting og sager, som man nu engang gjorde det i 50erne.  Jeg sidder gang på gang med store runde øjne og åben mund og polypper, når jeg læser om de mange stakkels rædselsslagne folk, der mener de er i yderste livsfare. Gad vide om de får krisehjælp?
Jeg er 75 år gammel uden lungesygdom.

…. og man hører også nu og da den om den raske 95-årige der har røget siden han var 12, eller ham der altid kører 50 pct. hurtigere end det er tilladt.

Alligevel betvivler jeg ikke den forhøjede risiko ved begge teknikker.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Man skal naturligvis ikke arbejde med asbest. Men den typiske sygdom er lungehindekræft. Og den er ikke ret almindelig i DK i forhold til mange andre kræft former. Uden at kunne bevise det så vil jeg tro at bekymringer for alt mulig  er mere almindelig som sygdoms fremkaldende
Det er farligt at leve, men hold da kæft hvor er det skønt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også