Lyd af vand der skyller ca en gang i timen

Selv når hverken opvasker eller vaskemaskine kører, kan man sommetider høre lyden af vand i afløbene. Hver gang tjekker jeg toiletterne, og ingen af dem står og tager vand ind.
Har nogen et forslag til, hvad jeg kan undersøge?
Huset er to etager med kælder, der er fjernvarme, og en pumpe i kælderen.
Lyden kommer fra den ende af huset, hvor pumpen er, men jeg har aldrig hørt pumpen køre, så jeg ved ikke, om det er den.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ikke en grundvandspumpe i din regnvandsbrønd?

Mvh Troels
Jo, det er jeg ret sikker på. Ville man ikke kunne høre pumpens motor når man står ved siden af?
Jeg har pumpe i kælder. og kan helt tydelig høre den i brusekabine.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Pumpens motor kan du sikkert ikke høre. Min dykpumpe er meget støjsvag. Fjerner du dækslet kan du holde øje med vandstanden ved pumpen.

Søren O
Min pumpe sidder udenfor i regnvandsbrønden og pumper vandet ind huset i afløbet. Vi hører ikke pumpen. Den brummer blot, når dækslet er af 

Mvh Troels
Annonce
I mit tidligere hus var der grundvandpumper i to brønde. Når den ene kørte, så kunne man høre en rislende lyd i badeværelset i stueplan.

Du kan evt. prøve at “tvangsstarte“ din pumpe, hvis den har en ekstern flyder. Lav en lang pind, sæt en krog fra en bøjle i enden, og se om du kan “fiske” flyderen og (forsigtigt) trække opad, så kontakten tænder for pumpen. SÅ kan du jo høre lyden.

Hvis flyderen sidder “internt” i pumpen, så er det ikke løsningen. Alternativt kan du hælde vand i brønden indtil pumpen starter.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Tak for de mange svar. Her er et billede. Giver det mening at det er under dækslet i hjørnet, at der er en pumpe, som man ikke kan høre? Skal jeg prøve at løfte dækslet?
Der ses et rør komme op, samt et kabel hen over gulvet, så den er vist god nok. 
 Min nysgerrighed ville ikke kunne vente ret længe med at løfte dæksel

Er det en regnvandsbrønd, når den er indenfor? Begge væggene på hjørnet er ydermure.
Det er vel en dræn brønd. Der må være nogle rør som fører vand hen til pumpen. Det er sikkert lavet for at holde kælder tør. 
Hvis kælder ligger under kloak systemets niveau så er det nødvendig med en pumpe. Regnvand kommer jo ved jordoverfladen ( også det fra taget) så det kan selv løbe hen til kloak.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis