Fuge eternittag

Hej
Vi har købt et hus og renoveret - nu er vi færdige med beboelsen og skal i gang ude. Tidligere ejer har lagt bølgeeternit på garagen, på trods af at der kun er en hældning på omkring 2-5% (altså næsten fladt tag). Det betyder at når det regner og blæser, løber der vand ind i garagen. Det samme gør sig i øvrigt gældende for carporten.

Vi er enige om at der skal et nyt tag på, men vi har brændt alle vores penge (og opvarmer desuden med gas, så lige pt. bliver der ikke kastet med penge), derfor vil vi gerne finde en løsning som ikke kræver et nyt tag.

Det fik mig til at tænke - kan man mon fuge et eternittag indefra i samlingerne? Ligesom når man understryger et tegltag?

Garagen bliver primært brugt som skur, vi vil gerne have smidt lidt isolering (100mm) i loftet og væggene, så vi kan holde det frostfrit til maling og lignende. Vi kører aldrig bilen derind og med tiden skal porten udskiftes til en væg med dør.

Men før vi pynter indvendigt, må vi hellere sørge for at der ikke pibler ned med vand så snart det regner.

Vil løsningen med fuge, isolering og osb-plader være at invitere til skimmelsvamp? Hvordan med dampspærre er det nødvendigt?

På forhånd tak for (forhåbentligt brugbare) svar



3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg hat en garage med samme problemstilling.
Jeg købte 2 10kg tagtæt, (billigt på DBA) og gav hele taget en tur, og sjaskede alt hvad jeg kunne i samlingerne.
Mit er med asbest så jeg ønskede ikke at lægge hele taget om, og fuge samlingerne, og trykke næste plade ned i fugemassen, men nok den mest effektive metode.

Men metoden med tagtæt har nu også været tæt indtil nu. denne her type jeg brugte L I N K

Kan du komme til nedenfra og det kun er enkelte steder er tagtæt på fugepatron nem at arbejde med. L I N K

Hvis garagen ikke er opvarmet, eller kun lejlighedsvis skal du ikke have dampspærre.

Loftsbeklædningen skal kunne tåle vand da du kan risikere der kommer lidt vand ind, så brug brædder, eller som jeg har gjort vandfast tagkryndsfiner.

Vi prøver igen, i morgen --
Vi har også asbest i vores. Dejligt at høre at tagtæt har virket. Påførte du det ovenfra eller nedefra? Vi kan komme til begge steder. Hvordan reagerer troldtekt mon på vand? Det var tanken at der skulle skrues troldtekt op og måske nogle spots for at få en ordentlig belysning. Jeg tror vi ville satse på en konstant temperatur på 10-15 grader... 
Var det mig ville jeg tætne nedefra hvor det er utæt, med tagtæt på fugepatron,den chance har du jo kun nu inden loftsbeklædningen monteres.
Ovenfra har du jo altid muligheden..
Jeg ved ikke hvordan troltekt har det med fugt, men jeg kunne forestille mig at det ikke var ret godt ?
Jeg valgte vandfast tagkrydsfiner som loftsbeklædning..

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også