WEDI plader i kældergulv?

Bor i et hus fra 1901. Under køkkenet er der en lille "kælder". Tænker at det oprindeligt var tænkt som køle/svalerum.
Rummet er ca. 2,5 x 2,5 meter, og har en stå højde på ca. 150 cm. 

Rummet har været ubrugt i en del år. Vi har ca. en gang om året, oplevet at der står ca. 8-10 cm klart vand - jeg antager at det er grundvand, da vandet er helt klart og ikke lugter. Efter et par dage eller tre, har vandet været væk igen.
Det har været den primære årsag til at vi ikke brugt rummet - ude af øje ude af sind!

I efteråret 2021 gav jeg det en omgang, med henblik på at bruge det som "vinkælder". Væggene blev renset for x antal lag maling, og er blevet malet med skalcem. 
Der er etableret mekanisk ventilation(timerfunktion) og ventilation ud til det fri. 
Jeg har ikke hugget i gulvet, men antager atgulvet består af en tyndere betonlag, som er lagt direkte oven på jorden. 
For at hæve gulvhøjden ift. til vandspejlet, lagde jeg et lag betonfliser, da det var den mulige løsning ift. til at støbe et nyt gulv i beton.
Oven på fliserne lagde jeg et solidt lag fiberarmeret flydespartel. Rummet blev ventileret/tørret ud i 3 uger, og er efterfølgende blevet malet med epoxy.
Alt var godt og tørt - indtil sidste uge hvor der var ca. 3 cm vand på gulvet! Læste at februar havde sat rekord med nedbør, men jeg tænker at vi skal forvente mere ekstremt vejr fremover, så noget skal jeg have gjort.
Temperaturen i gulvhøjde er ca. 8-9 grader.
For at hæve gulvhøjden yderligt, evt. hæve gulvtemperaturen en grad eller to, og spare min ryg, har jeg tænkt på om det kunne være en mulighed at lægge WEDI plader på det eksisterende gulv og så slutte af med flydespartel? Kan pladerne holde til den vandpåvirkning der er ca. 1 gang om året?
Eller er det yderligt et lag fliser?
Jeg er villig til at gå meget på kompromis ift. ikke at skulle hakke gulv op, understøbe sokler og støbe nyt gulv.
- Omfangsdræn er ikke en mulighed

Råd og vejledning modtages med kyshånd
VH



0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også