Elhegn mod råvildt

Hej alle, 

(beklager hvis der allerede findes en tråd om dette. Men har ikke kunne finde noget, der svarer på mit spm.) 

Here goes:
1) Er der nogen erfaringer med at hegne køkkenhaven ind med elektrisk hegn? 
2) Hvor godt vil det fungere? (ift løsninger med "alm." hegn)
3) Hvor hvor mange el-tråde op i hvilken højde fra jorden?

Vi har relativt lille stykke ca. 120 m2 (10m x 12m) køkkenhave, som vi gerne vil have for os selv. Vi ønsker af forskellige årsager at kunne flytte hegnet.

Et tillægsspm.:
4) Er der nogle foretrukne el-løsninger der er at foretrække... 

Mvh,
MAEH

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.  For en del år siden var vi osse trætte af at rådyrene spolerede vores køkkenhave. Jeg havde en rulle fårehegn stående. (80 cm højt) Som et forsøg købte jeg nogle billige pæle og satte hegnet op omkring køkkenhaven. Alle sagde at de springer da bare over, Og det kan de sagtens men de gør de ikke. Før var vores grønkål spist længe inden jul, nu står den der stadig. En dag havde vi glemt at lukke lågen og straks da der blev fred gik bukken ned og fejede på nogle solbær buske. Så nej jeg har ikke prøvet med elhegn  og det vi har er ikke særlig flytbart, men det kunne nok sættes op med tentorpæle for lettere flytning.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg er ret glad for denne her (retningsbestemt) impulsvander med bevægelsescensor, den holder råvildt, katte, solsorte, råger væk fra køkkenhaven. Traditionelt el-hegn (en eller to længdetråde som normalt anvendes til kvæg) holder ikke råvildt væk - jeg ser ofte råvildt græsse side om side med malkekøer om sommeren.  
Frank Chr. skrev den 28-02-2022 15:48:11

Jeg er ret glad for denne her (retningsbestemt) impulsvander med bevægelsescensor, den holder råvildt, katte, solsorte, råger væk fra køkkenhaven. Traditionelt el-hegn (en eller to længdetråde som normalt anvendes til kvæg) holder ikke råvildt væk - jeg ser ofte råvildt græsse side om side med malkekøer om sommeren.  

Hvor meget vand bruger den? Den skal jo køre nærmest i døgndrift.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Prøv med Trico Garden, det er et produkt som indeholder fåretalg og den lugt kan rådyrene ikke lide. Der står i brugsvejledningen at produktet skal sprøjtes på planterne, jeg plejer dog kun at sprøjte kanten rundt om bedene og så får selv mine tulipaner lov at blomstre uden at blive spist.

https://stick-shop.dk/radyr/bestsellere/trico-garden-1-l-koncentrat-mod-hjortevildt/?gclid=CjwKCAjwgr6TBhAGEiwA3aVuIaxvNjjsr3xW_hP7dKHX09WKCmP3x8MHW9-rabc29aIVhFzuKa-glxoCGQUQAvD_BwE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis