Opbygning og isolering af plade under vindue

Vi får udskiftet vinduer om en lille måneds tid og i samme omgang skal køkkenet rives ned. Vores vindue i køkkenet, har en gammel låge under selve vinduet, som nok er brugt i gamle dage til fjerne skrald fra (udefra), hvilket er en løsning jeg desværre ikke kan få vores ellers gode renovationsarbejdere til at gøre brug af ;)

Jeg skal derfor sikre mig at der kommer noget andet som både er acceptabelt pænt og isolerer godt nok.
Vi skal have nyt træ på gavlene, så jeg tænker at i alle løsninger, så skal vi "blot" beklæde med træ udenpå lidt ala den nuværende løsning, men dog gerne helt ned til sokkelen.

Ville I bare bygge et skelet i træ, brug rockwool planer eller Kingspan, og så beklæde udefra med træ ala gavl og spartle op indefra (nok med en plade mellem rockwool/Kingspan og spartelmassen)? Og hvad med eventuel fugt i den nederste del ved sokkelen?

Er tilpas handy, men har ikke nok erfaring med lige med sådan en form for isolering. Snakker selvefølgelig med vinduesfirmaet om hvad der skal laves først (underdel eller isætning af det nye).
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udefra: Træ - vindpap, isolering (batts), dampspær - 2 x gips. 

Du kunne overveje at beholde teaktræet - og blot beklæde det indvendigtmed isolering og gips. du får ikke noget træ der er bedre, og det er i tråd med husets stil.- og evt støbe hullet i soklen op. 

Alternativt kan du tage udgangspunkt i den træramme der er - beklæde den udenpå. Du skal du lige have aftalt med vinduesfirmaet, hvordan overgangen fra vinduesbund og -karm til træfladen under vinduet skal laves - det bliver sårbart ift. vand. Du skal nok have noget fodblik/drypnæse på under vinduet, der går helt ud til murværket. Pt har du jo en hel vindueskarm fra top til bund.

Mvh Troels
Du skal helt sikkert støbe hullet i soklen, alt andet vil ligne en lappeløsning og ikke se særligt professionelt ud og så er det ikke særligt svært.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også