Koldt vand i bruseren

Hej..Er der en der kan give en forklaring og en løsning på, hvorfor det varme vand i bruseren forsvinder, når vaskemaskinen tager vand ind eller det varme vand bliver brugt andre steder i huset..Ved godt det er et luksusproblem, men det er ret irriterende :-)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lyder som om, at vandtilførslen til din varmtvandsbeholder er kalket til/for snæver, så vandet "hellere" vil løbe til de øvrige tappesteder, end gennem det varme vand.

 

Det kolde gys.. 😉

Kan også være fordi bruseren sidder på samme streng som de andre udtag og kapaciteten af strengen er for lille.
Når et af de andre udtag åbnes er der tryktab  mod bruseren og derfor reduceret mængde varmt vand. Selv små ændringer i temp opleves som store når man står under en varm bruser så der skal ikke meget til.
Man kan evt sætte noget på de andre udtag (eg flowfix/vandspareindsats) som reducerer mængden af vand igennem disse. Dette vil forbedre muligheden for at den nødvendige mængde varmt vand til bruseren bevares og man ikke får en brat opvågning 😉

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vil tro at det er kontraventilen til varmtvandsbeholderen der er problemet. Hvis den er bygget sammen med lukkehanen kan den let være kalket til. Prøv i første omgang at lukke for brugsvandstilførslen og åbne igen. Måske kan det kortvarigt hjælpe. Hjælper det ikke, så sæt lige et foto ind af brugsvandstilførselen til varmtvandsbeholderen.

Søren O
Annonce
Niwar skrev den 27-02-2022 11:35:59

Nej bare en almindeligt på fjernvarme

 Hvad er almindeligt? 

Altså en varmtvandsbeholder? For fjernvarme kan både køre igennem varmtvandsbeholder eller gennemstrømsvandvarmer.
Grunden til jeg spørger er at nogen gennemstrømsvandvarmere kun kan lave varmt vand til 1 brugssted af gangen.
Er problemet opstået pludselig eller har det altid været der?
Kan som andre også siger, sagtens være pga underdimensionere rør eller kalk.
Er din vaskemaskine af den type der også er koblet på varmt vand siden du også har problemet der? 
Jeg gætter på at du har et ældre hus (mere end 20-30 år). Tidligere var det normalt at lave kun en streng til det varme vand og en til det kolde. Hvis bruseren er blandt de sidste på strengen, falder trykket hvis der åbnes et andet sted, især hvis rørene er gamle og sat til. Hvis det er problemet, vil det øjeblikkeligt blive koldere når nogen åbner, og det vil tage noget tid, inden termostaten i bruseren justerer sig. Hvis det er en gennemstrømningsvandvarmer, der er for lille, vil temperaturen først falde efter et øjeblik.

Hvis det er et nyere hus med en streng til hver hane, er problemet nok i vandvarmeren.

Det undrer mig at du skriver at vaskemaskinen bruger varmt vand. Det er ikke normalt. Måske skulle du flytte den over på det kolde.
Huset er fra 70, så du kan nok ha' ret i det er gamle kalkede rør:-) vaskemaskinen er tilsluttet koldt vand.
BTA Handyman skrev den 27-02-2022 18:38:46
Ja det er et almindeligt blandingsbatteri.Det kunne jeg selvfølgelig godt ha' skrevet.
Vaskemaskinen er tilsluttet koldt vand det er jeg helt sikker på, så ja det er mærkeligt det bliver påvirket..
Som flere skriver er det jo nok kalkede rør


Niwar skrev den 27-02-2022 11:35:59

Nej bare en almindeligt på fjernvarme

 Hvad er almindeligt? 

Altså en varmtvandsbeholder? For fjernvarme kan både køre igennem varmtvandsbeholder eller gennemstrømsvandvarmer.
Grunden til jeg spørger er at nogen gennemstrømsvandvarmere kun kan lave varmt vand til 1 brugssted af gangen.
Er problemet opstået pludselig eller har det altid været der?
Kan som andre også siger, sagtens være pga underdimensionere rør eller kalk.
Er din vaskemaskine af den type der også er koblet på varmt vand siden du også har problemet der? 

 

Du kan købe et brusebatteri med indbygget "trykkompensering"  det er der i de fleste mærkevare batterier 

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis