Ventilation - blødt eller hårdt rør fra taghætte til ventilator?

Hej LDS

Inden jeg fastgør dampspærren og lukker loftet på mit badeværelse, skal jeg have løst ventilationen. Jeg har indkøbt en Thermex Silent One, som er Ø100 (reelt Ø99). Den siges at passe i et murgennemføringsrør på Ø105mm ifølge stregtegningen.

Den nuværende aftrækskanal er 10x15 cm firkantet, og den kan anes på de to billeder. Selve konstruktionen er fladt tag, dvs der er omkring 27 cm fra underkant af endelig loftbeklædning op til underkant af tagbrædder (19mm forskaling + 20cm isoleringsplads + 5 cm ventilation). For at komme til at arbejde på ventilationen, fjerner jeg selvfølgelig isoleringen, jeg har sat rundt om røret.

Hvad er den rigtige løsning her? Er det:

1/ Fjerne det firkantede rør fra taghætten helt op til tagbrædder, sætte en overgang til Ø102 eller lignende rundt rør på, og så koble et blødt flexrør på, som går ned gennem loftet (og kan komme på ventilatoren)?

2/ Igen sætte rund overgang på, men så få et fast rundt ventilationsrør på, som går ned og lige går gennem dampspærren, hvor ventilatoren så kan komme "ind i" og lige tætnes med lidt silicone (hvis det er praktisk muligt gennem gipspladerne)? Dette formoder jeg kræver en virkelig præcis rund udskæring i endelig gipsplade.

3/ Noget tredje?

Det nemmeste er klart nr. 1. Men må man føre et blødt rør gennem dampspærre, og hvordan tætnes det i så fald? Jeg har indkøbt alverdens blå og grøn DAFA-tape, rørkrave mv.

Dengang jeg fik bygget et nyt hus, så jeg at håndværkerne førte et blødt isoleret ventilationsrør rør gennem dampspærren (ind- og udblæsning til daværende genvex), og så voldtapede de de fast med uendeligt mange stykker tape for at lukke alle gaps.

Mvh. Emil
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt bruge blødt rør. og her er den halvstive aluminium type bedst. Det er meget vigtig for kondens at det isoleres helt op imod tagbrædder, Og at der  tætnes ved dampspærre. 
Enten med rørkrave eller Tape. 
Hvis man klipper rundt ca. ø 90, så kan plast strække sig omkring de 100 mm og så små stykker grøn tape. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for at gøre mit liv lettere, Erik. 😊 Det er klart også nemmere end det faste rør på alle parametre.

Jeg finder noget alurør. Bauhaus kan forvente besøg inden længe.

Mvh Emil
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis