Klinkegulv hen over kælder - hvordan laver jeg det

Hej.
Jeg er ved at istandsætte vores hus fra 1887. Der er en mindre kælder (3,6 x 2,9m) og over denne vil vi lægge klinker (210x70x50 mm 1,50 kg 65 /fladen stk. pr. m2 - PK06W fra Outdoor Klinker). Jeg graver ud og støber nyt terrændæk i beton med gulvvarme i hele stueetagen. Men hvordan løser jeg området over kælderen. 

Kommer allievel til at skifte de eksisterende bjælker ud så det er uanset hvad forfra mht. dem.

Er det træbjælker med svalehaleplader og varmeslager i betonen eller er der smartere måder? Hvor tyk skal betonen støbes her (resten af huset regner jeg med 10cm).

Nogen ide om bjælkedimensionerne og afstanden?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej alle - er der ikke nogen der har erfaringer med at lave dette som vil dele lidt ud?
Jeg har I-bjælker i etage dæk. Ca. 5cm beton dæk nederst. Opklodsede strøer, varmefordelingsplader og parket eller gulvgips+fliser. Isolering mellem strøer. 
I badeværelset, som er placeret over fyrrum, fjernede jeg ovennævnte etage dæk, opsatte ekstra bjælker og monterede forskalning mellem I-bjælker (ca. midt mellem bund og top). Støbt betongulv med varmeslanger. 
Kælder er klimarenoveret men jeg har ikke varme på. 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du dropper betonen over bjælkelaget, og kører med forskalling med varmeslanger imellem, eller sporplader. Herrpå gulvgips, og så klinker.

Elektronikteknikeren
Jeg har lavet et køkken med en lille kælder i den ene ende. Der er der træbjælker med en spånplade over. ( og flydespartel)  Under spånplade er der hæftet varmefordelings plader med rørene i naturligvis. Så er skruet en reglar op under,  imellem bjælker ( der er lavet hak ved hvert rør ) Disse har en afstand på 60 cm. 
Det holder fint.
MEN det er meget vigtigt at der er fleksibel fuge hvor træ delen møder beton delen. Altså skal fliser skæres også selv om der er forbandt i fliser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også