Gram komfur slår sikring - selvom det er slukket

Jeg har et 2 1/2 år gammelt Gram komfur.
Det slog sikringen den anden dag selv om det er slukket for.
Når jeg skifter den 16a der springer slår den med det samme igen.
Jeg kan uden problemer bruge induktionskogepladerne - det er kun den ene af de tre 16a sikringer der dækker ovnen der går.
Hvad skal jeg gøre ift fejlsøgning?
De gange jeg tidligere har haft problemer har det været varmelegeme den har været galt med og der er sikringen først gået når jeg har tændt for ovnen.
Mvh Plantagemanden
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og kan du med sikkerhed sige at der ikke er koblet andet på den gruppe, for det er nu ganske normalt at man kobler mere ned en ting på en gruppe.
jeps, gruppen er lavet seperat til ovnen (vi gik fra gas til el for nogle år siden). 
Kan dit kabel være beskadiget - evt. af skadedyr?

Søren O
Prøv at koble tilledningen til ovnen fra ved ovnen. Går sikringen, så igen er det tilledningen. Går sikringen ikke er det ovnen, der er fejl på.

fase
Problem løst.
Installatør har i sin tid ikke forbundet strømførende ledninger godt nok bag på (skruer ikke strammet til). Det har kunnet gnistre. Med tiden er en ledning smeltet nok til at kunne lave en kortslutning.
Korte kablet og tilkoble på ny - problemet løst.
Tak for hjælpen. 😀
Annonce
Det behøver ikke være en montagefejl. Hver gang der er belastning på en klemme, udvider den sig ganskelidt. Med tiden kan det blive værre og give gnistgab. Jeg har haft fænomenet i el-tavlen i en gruppe.
Det er nu manglende til spænding der er skyld i dårlige forbindelser. Hvis der er ok forbindelse kommer der kun en meget minimal opvarmning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis