Fermacell-skruer buler Knauf-profiler

Hej

Jeg er bygget et fint skelet til en skillevæg ud af Knauf-stålprofiler (MSKP og MR). Så langt så godt. 

Problemet opstod i dag, da jeg ville montere den første 1,5 cm. Fermacell-plade 120 x 90) - til min overraskelse, har Fermacell-skruerne svært ved, at trænge igennem stålprofilen bagved med det resultat, at profilen buler ind hvor skruen rammer, pladen frastødes, og kun spidesen af skruen når lige præcist gennem stålprofilen.

Kort for talt er det endnu ikke lykkes at montere noget endnu - jeg er lidt på herrens mark, men tænker at mange andre må have haft problemet - og måske en løsning? :) Har forsøgt både med Spit 218 gipsskruemaskine og skruemaskine - skruerne er som udgangspunkt båndede.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske skruerne skulle være noget længere, har de først fat burde de nemt kunne trække stålprofilen ind på plads.
Skal du videre her og nu, kunne det måske hjælpe at bore for med en lille bor, 1,5 - 2 mm, afhængig af hvor kraftige skruerne er.

Vi prøver igen, i morgen --
Har brugt Fermacell's egne stålprofiler. De er lidt stivere.

Men, har også oplevet problemet ved de første skruer i en profil. Når problemet opstår, så skruer jeg skruen ud igen for med det samme at skruer den ind igen. Skruen får fat i hullet i profilen med det samme og kommer rigtigt på plads. Derefter skruer jeg de næste skruer i ved siden af, så der er noget der holder profilen på plads.
Ja, jeg bruger Fermacells egne skruer, som både er til træ og stål: https://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/gips/fibergips/Fermacell-skruer-bandede-1258585 - som je_ns er inde på, så er de desværre i den korte ende, og som DetBliverGodt er inde på, så ville Fermacell-stålprofiler havde været bedre - det havde forhandleren desværre ikke.

Tror jeg prøver lidt mere med DetBliverGodts tilgang, og ellers prøver jeg med nogle lidt længere SPIT P-SCREW FWS-skruer.

Mange tak for svarene :)


Nu forsøgte jeg lige igen - med et par skruetvinger på.. I den halv del af profilen som er ind mod ryggen - hvor profilet er stivest, går det fint. I den halv del hvor profilet er åbent, bøjer det profilet ind og skruetvingen falder af. 

Må prøve at få fat i nogle andre skruer på mandag.
Annonce
Har du prøvet at bore for med et lille bor, ganske vist besværligt, men nok ikke værre end at bruge skruetvinger?

Vi prøver igen, i morgen --
Der er et kendt problem med den første skrue, især hvis man starter midt på som du viser. Hvis du starter 20-30 cm fra bund eller top hvor skinne er holdt lidt på plads af samlingen så er det nemmer eat komme i gang. 
Jeg bruger almindelig skrue maskine så synes jeg der er mere styr på det. Og man skal trykke noget hårdt og beslutsom lige i starten.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Begge dele er gode råd. Det der fungerer for mig er: at forbore mht. den stolpe, hvor jeg er tvunget til at skrue ind i det bløde / åbne, mens jeg kan skrue direkte i de to øvrige (hvor jeg kan komme nær "rykken") stolper med gipsskruemaskinen - her fungeret det rigtig nok bedst, at starte nær enderne.

Lidt besværligt, men bestemt til at leve med, og så sparede jeg ca. 400 kr. til nye skruer, hvilket også er værd at tage med.

Tak for de gode råd :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis