Detektivarbejde vedrørende kældergulv

Jeg er begyndt at gøre kål på nogle af vores k3'er i kælderen. Det indbefatter at fjerne gipsvægge med bagvedliggende isolering og laminat gulv. Dertil har jeg lavet nogle prøver på væggene ved hjørner og nederst ved fundamentet uden at finde tegn på fugt eller skimmel heldigvis.

Desuden har tidligere ejer lagt væg til væg gulvtæppe med gummibund i 2 rum, herunder pergo gulv, gulvunderlag af PE-foam og til slut et plastikunderlag. Det er jo garanti for den fugt der måtte være tilstede er blevet fanget og det har dannet et fin grundlag for skimmel, men igen, efter første tjek ser det lovende tørt ud.

Mit spørgsmål går på, hvad I tror, der er blevet lavet ved selve betongulvet?
Som det fremgår af billederne er der ca. 20 cm malet beton ud til væggene og derefter rå beton. Mit umildbare bud går på at den inderste del er gulvet er blevet banket op og efterisoleret og yderkanten er blevet efterladt i original stand. 
Der er bare to ting, der undrer mig. Den ene af væggene på billedet er ikke en ydervæg, så hvorfor ikke banke op helt ind til væggen? Det andet er at det ligner, at gulvet er blevet malet i den røde farve efter der er blevet støbt den rå del? Har I før set, hvor der kun er malet langs væggene og hvilken funktion måtte dette have?

Det er altid en gave at åbne op for andres løsninger, men ikke altid let at regne ud - hvorfor! Tidligere ejer har kun lagt gulvtæppet og kender ikke til de andre dele af konstruktionen.

Til info så regner jeg med at beklæde ydervæggene med ytong multispor og lægge 30x30 klinker.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne jo også bare være at der har stået noget på gulvet der gør at man har malet uden om   

Jeg fandt i vores hus et gulv hvor der helt tydeligt var blevet malet udenom et skab i gennem flere omgange.  
Men hvis det er hele vejen rundt langs vægge er det naturligvis mistænkeligt.
Jeg tror ikke det har været banket op, for så ville du kunne se bittesmå "revner" i samlingen  mellem ny og gammelt gulv, så det ligner noget der er malet på.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Enig. Den kant er alt for lige til at kunne være banket op. Det må være maling.
Hvad går K3 ud på, og er det nødvendig at rette op på noget som du øjensynlig ikke kan se giver fugt problemer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Helt korrekt. Det var bare maling, men noget sjov prioritering af, hvor stregerne skulle gå. 

Enkelte steder har jeg set fugt fanget under plastikdugen langs kanten, så godt det kommer af.

Nu er dilemmaet så, om det er den store omgang med ophugning af gulv + understøbning og isolering eller blot diffusionsåben gulv med multisporvægge og god udluftning... Det bliver nok det sidste. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også