Montere håndvask i væg af spånplade

Hej,

Vi er igang med at skifte håndvasken på toielttet på 1. salen, hvor alle vægge er lavet af spånplader. 
Før havde vi et skab ophængt med fire skruer og ovenpå det en vask. Nu vil vi montere en alm. vask ophængt med to skruer

Da vi skal købe plugs, spørger en medarbejder i Silvan hvad de skal bruges til og da han hører det siger han at væggen ikke vil kunne holde med mindre man er sikker på at man borer ind i forskallingen - han tænker særligt på belastning, hvor en person læner sig op ad vasken eller et barn f.eks. løfter hele kroppen op for at se sig i spejlet ved at tage fat i vasken (vi har børn der kan finde på det).
Svigerfar, der er gammel tømrer, mener at væggen sagtens vil kunne holde også ved belastning. 

Hvad tænker I?

Det er denne vask der er tale om https://www.silvan.dk/haandvask?id=2601-1694150

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Væggen vil kunne holder hvis i har nogle gode " hyldebærere" De skulle gerne kunne tage mere end 1 skrue i hver side. Og brug så kraftige skruer som der kan gå i beslaget. Ikke franske skruer da der skal være gevind hel vejen op på skruen. 
Der skal ikke bruges plugs.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Spånpladeskruer og husk at bore et lille hul  1 - 2 mm så skruen har plads , pøj pøj.........

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Hvis I kan komme til på bagsiden ville jeg bruge gevindbolte og islåningsmøtrik på bagsiden  Link til islåningsmøtrik

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Til gipsplader listes der en række produkter, heriblandt metalskruer med fire vinger der ekspanderer på bagsiden, og dermed trykker på et større areal. Dem ville jeg overveje, måske med en stor skive på forsiden.
Jo flere du kan få plads til jo bedre.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen: Dine betragtninger er for så vidt rigtige, men her er der tale om spånplader. 

Annonce
ev elmand skrev den 25-02-2022 22:54:21

JohnLarsen: Dine betragtninger er for så vidt rigtige, men her er der tale om spånplader. 

Det er jeg opmærksom på, men min tanke er at de nævnte er lige så gode på spånplader. Eller bedre end hvad jeg ellers lige kan komme i tanke om til gips :-(

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg ville ikke være nervøs. Jeg har snart hængt vaske op i alle mulige slags vægge og  de hænger da endnu. Du har vel købt et boltsæt der er beregnet til vasken, så er det bare hvilken plugs du skal bruge.

Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Tak for alle jeres forslag! Der er kun plads til to bolte og vi har netop købt et boltesæt der passer til montering af vasken.

Et andet familemedlem foreslår at skære et hul i væggen og sætte en ekstra plade ind bagved, der hvor vasken skal hænge. 
Et bræt bagpå, og lidt længere skruer vil naturligvis styrke meget. Hvis man har et par skruer med lidt afstand i den ene ende af brættet kan man godt styre den på plads selv om hullet er ude ved siden af. f.eks. De 2 skruer kan så fjernes nå bræt er sat på plads. Men er der lægter i vejen bagved så kan det blive svært at på på plads.
Hullet i sig selv vil jo også svække væggen noget, så hvis man kan komme til fra den anden side vil det være super. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også