Sivebrønd oversvømmer kælder

Mit hus' tidligere ejer har i kælderskakten monteret gulvafløb som sivebrønd. Der er etableret et lodret ø150 betonrør som er gravet ca. 1 meter ned i jorden under kældergulvet. 

På det lodrette ø150 betonrør er der også tilsluttet et vandret ø75 drænrør, der ser ud til at gå ud under min indkørsel. 

Jeg går ud fra at konstruktionen er lavet for at holde kælderskakten tør, men ved større regnvejr gør den det modsatte. Her løber vandet nenlig den anden vej i en mængde, så det trænger ind i kælderen og oversvømmer den. 

Jeg har overvejet at sætte en rørballon i brønden, så vandet stoppes fra at trænge op, men er blevet frarådet dette af en fagmand, der mener, at jeg så bare vil få problemer med vandet end andet sted. 

Den bedste løsning er helt sikkert en pumpebrønd, men det er en bekostelig affære, så jeg vil høre, om nogen har andre gode ideer til, hvad der kan gøres. Jeg har forsøgt mig med en pumpe i skakten, når vandet står højt, men det er besværligt. 



2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
få det spulet , kunne lyde som om det er ført til en brønd eller andet afløb der er delvis stoppet
er det et dræn , vil der gå noget tid før det kommer så meget vand efter regnskyl , vandet skal jo først ned til det
Velkommen på LDS
Tidligere var det meget almindeligt at lave afløb fra kælderskakt ved blot at grave en stump rør nedad. Hvis der er sand i undergrunden trækker det ret godt forudsat der ikke er problemer med grundvandsspejlet.
Prøv i første omgang at rense det op med en kloakrenser. Måske kommer du hurtigt ned til sand.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis