gas,fjernvarme og varmepumpe omregning

Jeg prøvede lige at regne min gas om til fjernvarme på denne side
https://www.calculat.org/en/energy-fuel/gas-consumption.html

2700 kbm gas er 28 MwH, som er det vestforbrænding måler i.
1 MwH koster 664 kr. hos vestforbrænding
https://www.vestfor.dk/fjernvarme/priser-og-gebyrer/

Betyder det så at jeg ville skulle betale 28 x 664kr. for fjernvarme?
Kan gassen omregnes direkte på den måde?

Samme omregningsside siger at 2700 kbm gas er 28000 kWh.
Betyder det at havde man elradiatorer ville de skulle bruge 28000 kWh?

Har man varmepumpe som typisk er forhold 1 til 4, så er de 28000 = 7000 kWh?

Kan man regne sådan...?



Katmus
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, i store træk.
Det er lige lidt forskellige ydnyttelsesgrader, om det hedder fjernvarme eller gas, i forhold til hvor godt energien bliver overført, men det er få procenter i forskel.

Varmepumpen er meget vejr samt system afhængig, men din generelle betragtning gælder.

Elektronikteknikeren
Nu skrev jeg at VP havde COP 4... men gennemsnit er nok lavere, hvis det er en luft/vand
Måske man skulle kigge på lodret jordvarme som kan holde næsten 4 i gennemsnit.
Dog er det dyrt.

Katmus
Jeg fik kigget på min fjernvarmeafregning for nylig -ca 1/3 af prisen var variabel -resten fast afgift. DVS intet forbrug ville end ikke halvere prisen. Så der skal virkelig skrues ned før det mærkes. Til gengæld er prisen i 2022 som i 2021.

 

katmus skrev den 24-02-2022 16:29:49

Nu skrev jeg at VP havde COP 4... men gennemsnit er nok lavere, hvis det er en luft/vand
Måske man skulle kigge på lodret jordvarme som kan holde næsten 4 i gennemsnit.
Dog er det dyrt.

 Jeg tror ikke du får billigere varme i dagens Danmark fra en jordvarmepumpe, sammenlignet med en god luft til vand. Til gengæld er jordvarmepumpe dyrere i anlægsomkostninger.

Du skal kigge på SCOP, som i nogen grad tager højde for sæsonudsving.

Elektronikteknikeren
Prisen for fjernvarme lyder ikke helt gal. Men betaler du kun for forbruget og ikke en afgift pr. M2 ifølge BBR som de fleste køre med?

Det er godt nok også et stort gas forbrug, har du et meget stort hus eller en gammel ikke kondenserende keddel siden det ligger så højt?

Luft til vand er også et fint alternativ, men det er meget afhængig af hvor utæt huset du bor i, er. Og om du har gulvvarme, radiatorer eller blandet.
Der er også flere der får installeret luft til vand, der efterfølgende finder ud af det ikke kan levere det de søger så de får installeret brændeovn for at supplere varme. 
Annonce
225 kvm opvarmet...
Ja jeg synes egentlig også 2700 Kbm er lige 500 for meget.
Ny gas kedel ca. 3 år.
Topisoleret 50'er hus.

Katmus
katmus skrev den 24-02-2022 20:45:25

225 kvm opvarmet...
Ja jeg synes egentlig også 2700 Kbm er lige 500 for meget.
Ny gas kedel ca. 3 år.
Topisoleret 50'er hus.

 Har du udeføler på? 

Hvilket fyr drejer det sig om? 
katmus skrev den 24-02-2022 20:45:25

225 kvm opvarmet...
Ja jeg synes egentlig også 2700 Kbm er lige 500 for meget.
Ny gas kedel ca. 3 år.
Topisoleret 50'er hus.

 Vi har en 1977 er hus, middel isoleret. 

Fyr fra 2010. Bruger ca. 1300. Kombinerer dog med brændeovn)

Vi overtog huset i nov. Så forbruger er dog kun et skøn, men huset var forsynet med et ældre gas fyr, et ikke kondenserende, som så småt sang på sidste vers, men da der inden for en årrække kommer fjernvarme valgte vi at sætte et brugt fyr og brugt vandvarmer op. Begge fra 2010 af mærket Bosch. Kostede 2500,- i indkøb for begge, og ca. 6000 for vvs’er til montage.

Inden udskiftning brugte vi 9,5 m3 om dagen, efter udskiftning var det 7,5 m3. Købte så en udeføler og styring til 700,- jeg selv har monteret. Efter monteret og opsætning af den faldt vi til 6 m3 om dagen.

ja udeføler bosch 5000
Bruger det samme som det kondenserende fyr jeg havde før fra 2002.

På gasprisguiden beregner de forbrug til vel 15 kbm pr kvm for 20 år gl. hus, som jeg tænker mit godt kan falde ind under, da det er velisoleret.

I så fald er mit forbrug lavt.


Katmus
katmus skrev den 25-02-2022 09:05:12

ja udeføler bosch 5000
Bruger det samme som det kondenserende fyr jeg havde før fra 2002.

På gasprisguiden beregner de forbrug til vel 15 kbm pr kvm for 20 år gl. hus, som jeg tænker mit godt kan falde ind under, da det er velisoleret.

I så fald er mit forbrug lavt.

 Ja ifølge den udregning er det i den lave ende. Men jeg synes stadig det lyder højt. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis