Liebherr fryser sng 3063

Hej 

Min fryser er gået "kold", bare ikke kold nok...
Relæ brummer og klikker så hvorefter der ikke sker noget i en tid, Relæ forsøger så atter at starte motor uden held. Motor bliver varm, men den kører ikke.

Har testet kondensator (4µF) som var ok (men kan den alligevel være gal så den ikke forskyder frekvensen så motor drejer?)  
Startrelæ er skiftet. uden nogen virkning. 
Så er der termostat, som jeg endnu ikke har fundet - hvordan tester jeg den?
Hvad skal jeg ellers teste? Har målt på motor, den viser modstand (kan ikke tallene) når jeg måler over 2 ben af gangen.

Så at EV elmanden har svaret på et lign. spm. så måske han ser det her også :-)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Det er desværre næsten helt sikkert kompressor der er stået af. Den sorte består af motor sammenbygget med en kompressor. Der sidder så startrelæ måler motores høje startstrøm og så giver forbindelse igennem startvikling. Når / hvis motoren komme ri gang afbrydes der til startvikling.Hvis der er høj strøm i lang tid. 5 - 10 sekunder, så slår klixon relæ fra. Det er en lille sikring der sidder samme sted. Denne slår selv til igen efter afkøling. Derfor oplever du gentagne forsøg på start. 
Hvis du måler imellem de 3 ben så kan du f.eks. måle ( 1 -> 2 = 25 Ohm ) ( 2 -> 3  =12 ohm) og ( 1 -> 3 = 37 ohm ) Det er princippet. Der er kørevikling og startvikling Og så måler du igennem begge.  
Det kan sagtens være at du måler ok modstand i de 3 ben men den vil stadig ikke starte. 
Det betyder at kompressor sidder fast, og det kan sjældent betale sig at skifte denne. Eneste cowboy trisk der kan være er at give kompressor en ordentlig dask med en kammer. Ikke så du slår den fuldstændig i stykker men så slaget slår en eventuel fastkørt stempel løs igen. Det har enkelte gange virket for mig. Synes du det er en hård behandling så må du jo tænke på at den i forvejen står til at blive smidt ud. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik

Mange tak for svar, så må det blive hammeren, der skal i brug, når jeg har samlet det hele igen. Selvom jeg havde håbet på et andet svar.  Det er rigtigt dejligt, at du (og sikkert også andre) gider svare på spørgsmål . Så kan vi andre blive klogere. Håber siden er mere seriøs end Facebook siden jeg er med i. Går ud fra, at det er det med at relæet slår fra og at kompressorhuset bliver varmt, der siger dig motoren sidder. fast - er det slid eller uheldigt bare? Ja jeg måler omkring de værdier du nævner
Årsagen kan jeg ikke sige noget om. Man kan ikke gøre noget for at skåne en kompressor af denne type.
Min diagnose bygger på hele din historie, og så erfaring naturligvis.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis