Hej
Jeg ejer en andel, hvor jeg er i gang i en stor renovering.
Blandt andet har jeg fået udvidet døren mellem køkken og gang til at være lidt over 2m bred. Det har betydet at jeg har fået revet noget af en væg ned og sat en limtræsbjælke op i stedet. (Væggen menes af håndværker ikke at være bærende, måske stabiliserende)
Normalt skal man søge om lov i andelen og hos kommunen efterfulgt af en ingeniør til at beregne på diverse. Jeg valgte for at spare lidt penge og besvær at droppe denne process.
Jeg er nu blevet lidt i tvivl om det bider mig i røven når jeg engang skal sælge min andel.
A1: Bliver dette et problem når jeg skal sælge? Kan jeg være tvunget til at genopføre den oprindelige mur, eller er der ingen der kigger efter?
A2: Kan jeg stadig nå at søge om lov? Jeg hørte en kammerat sige at man ikke kan få godkendt limtræsbjælker og at de skal være af stål. Er dette sandt?
Næste problemstilling er, at langs den væg der blev fjernet løb brugsvandrørene fra underbo til overbo. Altså skulle de optimalt hos min underbo forlænges med 2 meter til siden, således de kan komme op hos mig hvor der stadig er en væg. (og selvfølgelig under mit loft komme 2 meter tilbage så de rammer overboens rør). Problemet er at jeg ikke fik clearet med underboen at rykke hans rør. Han er en ældre, lidt paranoid herre der nu nægter håndværkere i sin lejlighed. Altså står jeg uden mur med 2 rør der går fra gulv til loft midt i åbningen til køkkenet. Det er ikke så fedt, og underminerer ideen om at fjerne væggen.
Min håndværker siger at de sagtens kan route rørene 2 meter til siden under mit gulv (altså have samlinger under gulvet). De vil lade gulvet stå åbent 10 dages tid for at sikre der ikke er en læk og efterfølgende lukke til. (Uofficielt naturligvis, de vil ikke have deres navn på det. Men de siger at der ikke er noget at være bange for)
Dette er heller ikke helt efter bogen.
B1: Som A1, bider det mig i røven hvis jeg engang skal sælge? Kan jeg være "tvunget" til at opføre de oprindelig rør?
B2: Er der grund til at være bange for vandskade i de samlinger der er under gulvet, eller sker det praktisk talt aldrig?
Tusind tak for jer der tager jeres tid for at besvare min spørgsmål.
(Jeg har vedhæftet et billede at den nuværende status)