Jord fra udgravning på gårdplads?

Hej LDS 

Jeg har en stor forhøjning af jord jeg skal have ryddet. For ikke at køre lastbil fulde væk med jord, har jeg tænkt at plane det ud på den gamle marksten/pigsten da hele mine grund er ujævn og der er op til 1 m forskel i højde fra enden af gårdsplads til huset. Men kan man dette? Jord på, lade det ligge, vende det, stampe det, og efterfølgende smide knust beton og så perlesten? 

På denne måde genanvender jeg alt jorden, og får planet ud på gårdspladsen. 

Mvh D.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til! :D
Det ville jeg ikke gøre, slet ikke hvis der skal færdes biler på gårdspladsen i regnvejrsperioder. Det vil blive kørt op og blive til mudder.

Med venlig hilsen
ktm

ktm skrev den 23-02-2022 15:51:11

Velkommen til! :D
Det ville jeg ikke gøre, slet ikke hvis der skal færdes biler på gårdspladsen i regnvejrsperioder. Det vil blive kørt op og blive til mudder.

Mange tak. 

Dét har også været et udfald som jeg har tænkt over. Dog var jeg en smule rolig ved det, idet der kom knuat beton ovenpå jorden, og så perlesten. Uden at være den største handyman eller kyndige havemand, ja så er alt vel bygget på netop jord😅. 
Den ene meter forskel er perfekt hvis det er fald væk fra huset. Det ville efter min mening være en katastrofe at dække de gamle pigsten. 
Naturligvis er alt bygget på jorden, men der hvor der er færdsel Bundsikrer man med stabil grus, og så andre materialer oven på. Du har en bundsikring med pigsten som ikke tillader ret hurtig nedsivning af regnvand. Så vil jorden blive blød og knust beton + perlesten vil blive trykket ned.
Der skal en meget stor dynge jord til hvis terræn skal hæves betydelig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 23-02-2022 16:50:33
Det ville efter min mening være en katastrofe at dække de gamle pigsten. 

Du må se at komme lidt mere ud og se verden. Der sker der rigtig meget katastrofalt.

ev elmand skrev den 23-02-2022 16:50:33

Den ene meter forskel er perfekt hvis det er fald væk fra huset. Det ville efter min mening være en katastrofe at dække de gamle pigsten. 
Naturligvis er alt bygget på jorden, men der hvor der er færdsel Bundsikrer man med stabil grus, og så andre materialer oven på. Du har en bundsikring med pigsten som ikke tillader ret hurtig nedsivning af regnvand. Så vil jorden blive blød og knust beton + perlesten vil blive trykket ned.
Der skal en meget stor dynge jord til hvis terræn skal hæves betydelig. 

Hej, og tak for svar. Faldet er faktisk hen mod huset, men idet jeg tidligere har gravet op langs huset, har jeg lavet fald væk fra sokkel 1m ud. Så nu har vandet en "rende" at løbe i. 
Jeg kan godt se hvad du mener, ift. at vandet ikke rigtig kan trænge igennem pigstenene, og derfor vil gøre det jord jeg havde planer om at lægge ovenpå, utrolig vådt og fugtigt = mudder pjask. 

Jeg må nøjes med at plane jorden ud ved gavlen og et stykke ud mod haven så. Der skal bygges terasse ude i fremtiden. 

Vh. 
Larsen56: Det var da vist et ret dumt svar   
Ordene er naturligvis brugt i den kontekst som tråden lægger op til. 
At der sker større ting andre steder er der ingen tvivl om, men det har bare ikke noget med denne tråd at gøre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis