Fjernelse af stabiliserende væg

Kære alle

Jeg er helt ny herinde - det er sket i forbindelse med et huskøb. Fantastisk hvad man kan finde af råd og idéer herinde. 

Min problemstiling står i, at jeg gerne vil fjerne en væg i et gammelt 60'er-hus. Køkken og stue er opdelt, men vi vil gerne åbne køkkenet op ind imod stuen. Derfor er planen at fjerne væggen mod vest ind til stuen markeret med gult. Væggen virker solid (måske mursten), men burde som udgangspunkt ikke være bærende, hvilket jeg har fået bekræftet af både ingenør-ven samt NEM-ingenør. Dog siger NEM-ingenør, at de anbefaler os at få lavet en fuld statisk beregning (til den netto sum af 5.995 kr.), da væggen kan være stabiliserende. Selvfølgelig vil jeg ikke fjerne en væg der potentielt har stabilitet af huset, men pengene vokser heller ikke på træerne (i den nye have), så 6.000 kr er også en slags penge. 

Er der nogen som kan give input, om det er nødvendigt at få regnet yderligere på væggen og dermed gå med livrem og seler. Eller om vi bare skal kaste os ud i at få den fjernet. 

På forhånd tak!

Mvh
Mikkel 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Den væg ville jeg ikke tøve med at fjerne. Det resterende stykke er ikke så langt at det kan give problemer.
I øvrigt en  finurlig tegning af ydermur ud før bl.a. køkken Er det en træfacade 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som jeg ser det, kommer du op på at have 7 meter uden stabilisering i den ene ende af huset. Her ville jeg nok være betænkelig ved at stole på en tilfældig person på internettet, som ikke har noget ansvar for udtalelsen (undskyld ev elmand), og i stedet bruge de 6000 kr på at få en med ansvarsforsikring til at sige god for det. Der er sikkert ikke noget problem i det, men...

Jeg havde problemer, da jeg jeg ville fjerne en mur og kom op på 8 meter. Det kunne dog lade sig gøre pga. en anden konstruktion i huset, men som jeg forstod ingeniøren, var det lige på grænsen.
Naturligvis er det let at udtale sig om og ganske rigtig aldeles uden ansvar. Det var netop det at det var noget under 7 m. som fik mig til at komme med den melding. Og så blev jeg lidt i tvivl hvis facaden havde været brudt med noget træfacade. Men nu siger han mur hele vejen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det er ikke lige til. Det er selvfølgelig klogest at få en fagmand til at regne på det. Det der undrer mig, er, at den modsatte side jo er 733 cm (som da huset blev født). Så hvorfor skulle det gøre en forskel, at man fjerner væggen, som så vil holde sig under 7 meter. Altså, forstå mig ret. Hvis det holder i den ene side, burde det så ikke også holde i den anden? Eller kan der være noget med vinduer osv? Der er flere vinduer i stykket på 733 cm. 

Mvh
Mikkel 
Annonce
Dine sidste argumenter peger faktisk i modsatte retning. Ved vindpåvirkning vil noget af kraften blive lagt over på den anden side, fordi spærene er fastgjort begge steder. Så en stærk side modsat en "svag" side er bedre end 2 "svage" sider.
Der er så noget loft, og gangbro som også stabiliserer men det kan man ikke sjusse sig til

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, I skal have tak for jeres input! 🙂
Hej staberg,

Du skal bestemt ikke "bare" fjerne væggen uden af have vished om konsekvenserne, hvilket jeg heller ikke fornemmer du vil gøre :-)

Hvad kan du oplyse om karakteristika for den anden køkkenvæg?

 - Hellere bruge hovedet først, end at få noget tungt i det til sidst :-)

Mvh. Kim
Nej, det var ikke planen ;-)

Begge vægge 'inde' i køkkenet virker solide (måske noget mursten). Vi overtager først huset d. 1 marts, så har ikke haft mulighed for at 'kigge' ind. 

Vi vil beholde væggen i midten af huset (som altså kommer til at dele stuen og køkken). 

Mvh
Mikkel  
Hej staberg,

Når du har fået mulighed for at se nærmere:

  1. Hvor langt er der fra facaden af huset og ind til døren (i den væg jeg kalder den anden køkkenvæg)?

  2. Kan du finde oplysninger om begge køkkenvægge har såkaldte stribefundamenter under dem?

 - Hellere bruge hovedet først, end at få noget tungt i det til sidst :-)

Mvh. Kim
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis