Fjernelse af stabiliserende væg

Kære alle

Jeg er helt ny herinde - det er sket i forbindelse med et huskøb. Fantastisk hvad man kan finde af råd og idéer herinde. 

Min problemstiling står i, at jeg gerne vil fjerne en væg i et gammelt 60'er-hus. Køkken og stue er opdelt, men vi vil gerne åbne køkkenet op ind imod stuen. Derfor er planen at fjerne væggen mod vest ind til stuen markeret med gult. Væggen virker solid (måske mursten), men burde som udgangspunkt ikke være bærende, hvilket jeg har fået bekræftet af både ingenør-ven samt NEM-ingenør. Dog siger NEM-ingenør, at de anbefaler os at få lavet en fuld statisk beregning (til den netto sum af 5.995 kr.), da væggen kan være stabiliserende. Selvfølgelig vil jeg ikke fjerne en væg der potentielt har stabilitet af huset, men pengene vokser heller ikke på træerne (i den nye have), så 6.000 kr er også en slags penge. 

Er der nogen som kan give input, om det er nødvendigt at få regnet yderligere på væggen og dermed gå med livrem og seler. Eller om vi bare skal kaste os ud i at få den fjernet. 

På forhånd tak!

Mvh
Mikkel 
Kære alle Jeg er helt ny herinde - det er sket i... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kim

1. Jeg har vedhæftet en plantegning med målene på. Fra gavlen til den væg vi gerne vil fjerne er der ca. 360 cm.

2. Desværre er jeg ikke ingeniør, så ved ikke helt hvad det betyder ;-) jeg overtager boligen d. 1/3, og overtager dermed også nogle gamle husdokumenter. Måske jeg kan finde noget der.

Min kammerat foreslog man kunne lægge et L-jern ind i væggen, hvis man nu gerne vil sove roligt om natten. Så måske vi får gjort det for en sikkerhedsskyld.


Man kan afhjælpe manglende stabilitet md en forstærkning i væggen. Lige hvordan det ved jeg ikke. En anden mulighed var at lade 50 - 60 cm stå ind imod ydervæggen i op til 16-180 cm højde.. Det kunne måske integreres i køkken inventar 
Men igen jeg ser ikke nogen risiko, men uden at kunne beregne det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har været i en lignende problemstilling, dog med 9m fritlagt i begge sider af huset og hvor den ene side er der 5m med foldedør til terrassen (ingen ydervæg). Vores hus er med overetage så højere rejsning på tagfladen = større faktor for vindpres.

Der viste en statikberegning at forstærkning var nødvendigt både ift vindpres på facaden (indlagt jern forankret imod sokkel/spær/murværk for at stabilisere ydervæg) men også dobbelt båndjern/vindtræksbånd indlagt som kryds i etageadskillelsen for at forhindre skævvridning i husets flademål.

Min anbefaling vil helt klart være at hvis der er den mindste tvivl så få foretaget beregningen. I den samlede økonomi for projektet er det peanuts, men det kan hurtigt vise sig at være den dyreste, gav selv ca 6k for beregning + opdaterede tegninger på huset.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for alle svar. 
Kan se fra tegninger af kælderen, at det hun er væggen der deler spisestue og køkken, der har fundament under sig (og den lader vi stå). Se vedhæftet billede. Væggen vi har tænkt os at fjerne har ikke fundament under sig. 

Tror vi går med en løsning, hvor vi sætter et L-jern ind i væggen (hvor væggen bliver fjernet) for at være sikre på der ikke opstår skader. 

Mvh
Mikkel 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis