Vandtæt Epoxy Membran til kælder

Hej.
Jeg skal til at renoverer vores kældergulv og overvejer i den forbindelse at få en vandtæt Epoxy Membran på, så evt. fremtidigt grundvand ikke kan trænge igennem nedefra. er der nogen som har erfaring med det? 
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at slippe for at grave hele kælderen ud, derfor overvejer jeg denne løsning. Mvh Nis
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra at du mener, at du vil vandtætne kælderen indefra. Afhængig af hvor meget vand der er, så er det bare en skidt løsning, for hvis du kun vandtætner gulvet, presses dampen ud gennem kældervæggen. Vandtætner du også væggene presses fugten op i soklen af huset eller endnu værre op i murværket, med opfugtning og frostsprængninger til følge. 

Har du meget fugt, er løsningen at grave fundamentet fri og etablere fugtsikring og dræn. Er det mindre fugt, er det bedre at ventilere fugten ud af kælderen. 



Mvh Troels
TRRA skrev den 22-02-2022 11:44:10

Går ud fra at du mener, at du vil vandtætne kælderen indefra. Afhængig af hvor meget vand der er, så er det bare en skidt løsning, for hvis du kun vandtætner gulvet, presses dampen ud gennem kældervæggen. Vandtætner du også væggene presses fugten op i soklen af huset eller endnu værre op i murværket, med opfugtning og frostsprængninger til følge. 

Har du meget fugt, er løsningen at grave fundamentet fri og etablere fugtsikring og dræn. Er det mindre fugt, er det bedre at ventilere fugten ud af kælderen. 

 Tak for svar. dræn er ikke en mulighed. Vi har fliser, skur, garage, og stor træterrasse rund om huset. 

Ja det er kældergulvet jeg vil tætne indefra, så jeg er sikker på der ikke kan komme grundvand op. havde tænkt at tætne det 20 cm op af væggen også ellers lave resten af kældervæggen diffusionsåben så fugten kan trænge ud i kælderen højere oppe og blive varmet og ventileret ud. 
Vi har aldrig haft vand i kælderen grundet stigende grundvand mens vi har boet her 5 år, men nu hvor vi renoverer og laver den lækker ville vi gerne sikre at det ikke kan ske fremadrettet. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du skal helst have en belægning der er diffusionsåben, da den ellers vil skalle af når der ophober sig fugt under. Nogle typer epoxy har denne egenskab.

Og ellers skal du udlægge en membran.

Flisegulv med relativt brede fuger er også en god løsning, da det er vandtæt, men kan udtørre gennem fugerne.

Man kan også kigge på vandglas og vandex som behandling.

Elektronikteknikeren
En membran vil ikke løse problemet i sig selv. Vand vandrer problemet vil flytte sig. Har du overvejet en drænbrønd med en pumpe til at lette vand trykket under gulvet. Drænbrønden vil hjælpe med at sænke grundvandspejlet en lille smule under kælder gulvet således at vand trykket fra vandet minimeres og endvidere sætte varme op og ventilation. 
chrisbo skrev den 22-02-2022 12:56:27

En membran vil ikke løse problemet i sig selv. Vand vandrer problemet vil flytte sig. Har du overvejet en drænbrønd med en pumpe til at lette vand trykket under gulvet. Drænbrønden vil hjælpe med at sænke grundvandspejlet en lille smule under kælder gulvet således at vand trykket fra vandet minimeres og endvidere sætte varme op og ventilation. 

 Vi ville som sagt gerne slippe for at grave hele kælderen op:) 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også