Spartling af gamle porebetonvægge - armering af samlinger?

Hej LDS

Jeg skal til at pletlappe den gamle gasbeton fra 1963 (mener de hedder Siporex-vægge). De består af helhøje elementer som er ca. 60 cm brede. Der er jernarmering inde i dem.

Efter pletspartlingen af de værste huller, starter jeg fuldspartling med den grove spartel. Og inden jeg i det hele taget går i gang, tror jeg at jeg kører en grovslibning for at fjerne de mest porøse "korn" i overfladen.

Men - det slog mig lige. Bør jeg armere de samlinger, der er mellem elementerne? Selvfølgelig for at undgå revnedannelser. De er limet sammen kan jeg se.

Slutbehandlingen bliver filt og inde i brusenichen fliser.

På billede kan man tydeligt se de to lodrette samlinger.

Mvh. Emil
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville starte med en tyndpudsning med alfix durapuds, som også er fiberarmeret.
Den er også egnet til at fylde fuger og huller ud i samme arbejdsgang. Så skal du blot finspartle efterfølgende.

Den er desuden vandafvisende.

Elektronikteknikeren
Den vej havde jeg ikke tænkt at gå. Men det kan være et bud. 2 spg:

1/ Hvad vil det forbedre frem for at jeg først fylder huller med Polyfilla og derefter fuldspartler? Det giver 2-3 arbejdsgange - har ikke travlt.

2/ Hvis jeg gik med tyndpudsning, er processen så næsten ens som hvis jeg fuldspartlede (her tænker jeg på, om jeg SKAL mestre pudseteknik, eller om det nærmest kan spartles på)

Grunden til jeg hælder til nr 1 er, at det er en meget kendt proces for mig. :-)

Tyndpudsen kan du køre på med en bredspartel, så der er arbejdsgangen meget den samme, og konsistensen også.
Pudsen er god som første lag, da gasbeton er meget porøs og sugende.

Vådrumsspartel er ikke så føjelig som almindelig spartel, og almindelig spartel duer ikke i vådrum.

Efter tyndpuds kan du formentlig nøjes med et lag slutspartel.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også