Skal pex rir til varmt brugsvand isoleres på den varme siden af klimaskærmen?

Jeg har en uenig mester og svend. Svenden er forholdsvis nyuddannet og nyansat i firmaet, mens mester nærmer sig pensionsalder. Det er venskabelig uenighed, men derfor kunne jeg da godt tænke mig at få det lavet ordentligt inden der lukkes af. Svend ligger syg med corona lige nu, så står alligevel stille næste uges tid. Rør er trukket uden isolering, men ikke sket mere. Kan godt rille renden i isoleringen større, så der er plads til rørskål omkring. 

Situationen: Pex rør trækkes fra kommende teknikskab ned i øverste lag isolering under rionet, hvor det rilles ind hen til bruseniche, hvorfra det rilles ind i murstensvæg op til bruserarmatur. Den ene VVS'er ville bruge almindelig pex rir hele trækket, mens den anden ville som minimum isolere fra teknikskab og indtil der rilles ind i murstensvæggen.

Det eneste jeg selv har kunne finde i forhold til regler på området, handler om rentabilitet. I forhold til det, kan jeg kun se at det rigtige må være at isolere hele vejen. Om sommeren ønsker jeg ikke at det varme brugsvand skal afgive varme til betongulvet omkring og over når gulvvarmen er slukket og derved have varmetab uden gavn. Men om der overhovedet vil kunne beregnes et varmetab større end usikkerheden i beregningen, kan jeg godt tvivle på.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale at isolere hele vejen. Tror ikke at rørskåle er bedre end isoleringen i gulvet når blot røret kommer imellem isoleringslagene.
Det er lækkert at kunne tappe varmt vand 10 min. efter at der sidst blev tappet.

Søren O
Er ikke helt med på om han vil lægge røret under første lag isolering eller lægge det ovenpå det
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Røret er rillet ned i øverste isoleringslag, lyder ellers fornuftigt hvis det havde været i mellem lagene. Må jeg tage ansvaret for, jeg isolerede færdigt efter de kolde rør var lagt.

Jeg riller større rende i isoleringen, og alutaper rørskål hele vejen fra teknikskab til murstensvæg. Tænker ikke at de 110cm i vægen skal isoleres, der er røret i hvert fald også allerede fastgjort.

Jeg burde vel også smide en rørskål på det kolde vand, hvor det går igennem betonlaget? Tænker et par strips nok skal fastholde den under støbningen.
Johns777 skrev den 21-02-2022 20:35:14

Er ikke helt med på om han vil lægge røret under første lag isolering eller lægge det ovenpå det

 Det er rillet ind i øverste lag isolering. 

Det skal isoleres. 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Epoxymanden skrev den 21-02-2022 22:55:03

Det skal isoleres. 

 Gælder det også for det kolde brugsvand op igennem betonen?

Og i væggen hvor det er rillet op til bruserarmatur?
Det er et dobbelt nej 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Det er heldigvis en overkommelig operation så og de har lovet at sløjfe trækket fra regningen, hvis jeg selv isolerer det. De har sat almindelig pu-skum til at lukke af med i rillen bagefter. Er det virkelig det gængse materiale? Troede det ville suge vandet fra betonen? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også