Forskel på bremseskiver

Jeg står og skal udskifte mine skiver på bilens bremser. Når jeg kigger på b.la. T-Hansens hjemmeside kan jeg se der er flere typer dog med identiske specifikationer. Blandt andet fra Vector, TRW og Bosch.

De sidst to mærker koster omtrent det dobbelte pr.styk som dem fra Vector. Er bremseskiver ikke alle godkendte? Holder de dobbelt så længe som de billigste? Nogen der har en dokumenteret sammenligning eller blot rigtig gode erfaringer?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved bremseskiver hænger pris og kvalitet sammen. Det er muligt at de billige er omtrent lige så,gode som de dyre hvis du kun belaster dem moderat.

Søren O
Jeg er begyndt at købe de billigere skiver, så skifter jeg dem og klodserne ca 3-4 måneder før jeg skal til syn, så er det hele slidt til, og bilen bremser lige (skiller bremse calibrene ad også og udskifter gummi pakninger og manchetter hvis det er nødvendigt)
Vi køre ca 35000 km på de 2 år, så er der ca ½ belægning tilbage og skiverne er helt i orden på forbremserne, de bagerste skiver plejer at være ved at være udskiftningsmodne, med stadig ok, men kan højst klare et år mere.
Skiver og klodser koster ca 1000 kr til min corolla, så når jeg skifter hvert andet  år kan jeg nøjes med at rode med bremserne hvert andet år.

Det er en fordel at købe de coatede skiver synes jeg.
Jeg har målt parallelitet og kast  på de billige skiver, og de er forbavsende nøjagtige..

Vi prøver igen, i morgen --
lige netop med thansen er erfaringen med især deres billigste reservedele er af en meget dårlig kvalitet , 
og så er de efterhånden blevet et af de dyre steder at handle 

køb hellere i tyskland , der får du de samme dele til 10-30 % af hvad thansen vil have , og der finder du også de gode mærker
Forrige gang købte hos Autodoc i tyskland, skiverne var ok, men de forreste klodser  var hylede a h til (ja der var "hyle" mellemlæg) de bagerste klodser var de forkerte, selv om der var bestilt efter reg nr. (så satte midlertidig de gamle klodser i)
Så købte jeg bremseklodser i thansen, de hylede ikke og de bagerste passede perfekt.
Så ikke noget sparet der..

Sidst købte jeg bremseskiver hos Becker autodele, da det var ret billige, klodserne købte jeg igen hos thansen, og blev heller ikke skuffet denne gang.
(kommer lige forbi begge steder flere gange om ugen)

Problemet med billige, uoriginale skiver er, at de indeholder større procentdel af kulstof i støbningen. Der er større risiko for, at små “lommer” dukker op på bremsefladen under slid. Under belastning, feks ved katastrofeopbremsninger, er der stor risiko for, at de kaster sig og skal afdrejes eller udskiftes. Bremseklodser er en videnskab. Der er mange grossister, der blindt udleverer klodser, der nok passer i model, men med forkert belægning til netop din bil. I gamle dage, havde vinoget vi kaldte “Opel-klodser”. De passede til et utal af forskellige mærker og modeller, men der var faktisk 5 Forskellige belægninger Til dem. Den billigste udgave blev stablet op på hylden hos mange mekanikere. De bremsede ok, men havde de blødeste belægning og holdt en del kortere Tid. Men selvfølgelig - kunderne klagede aldrig over hyl.
Annonce
Jeg har aldrig haft problemer med de billige skiver, de er aldrig blevet skæve, og ej heller med dårlige overflader efter brug.
En enkelt katastrofebremsning vil  aldrig være et problem, men laver du 10 katastrofeopbremsninger i træk, eller har en aggressiv kørestil skal du nok se dig om efter en bedre kvalitet.

Men på den anden side er problemer med skiver og klodser der bliver slidt for hurtigt, ofte at skivebremserne ikke bliver brugt nok. (skiverne opbygger et lag hård rust, der både ødelægger skiver og klodser)

Det lyder jo som om at der er både for og imod den ene type såvel som den anden, dog med et flertal, der som jeg selv, ikke kan se noget galt i at benytte de billigere af slagsen. Jeg vil tage at kigge mod Tyskland og se hvad der er af muligheder.

Dejligt at høre lidt for og imod og folks generelle erfaringer. 😊

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis