Hvordan fjerner man brændeovn

Hej jeg skal til st fjerne den her brændeovn. Men jeg ved ikke rigtig hvordan den er sat fast. Om den er muret eller skruet. Er der nogen der har prøvet st fjerne sådan en?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke præcis den viste model. Har for en del år siden monteret en såkaldt pejseindsats (som jeg tror den du viser hedder). Det kan være det bare er låger monteret på en pejs, det kan også være der er en større jernkonstruktion inde bagved, som der var på den vi monterede i sin tid, den var muret fast og ikke sådan at hive ud.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Den er næsten helt sikkert stillet ind på " sokkel" og så muret fast efterfølgende. Så du skal have den hugget fri hele vejen rundt, og så se om den kan vrikkes lidt med et koben. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tror i når man hiver  den ud at alt det murværk vil brasse sammen.  Vi ønsker ikke at bruge  ovnen mere. Vi vil gerne sætte en elpejs kun til pynt i selve hullet.
Nej murværk vil blive stående. Der liogger sikkert en overligger hen over hullet, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Pas nu på der er helt sikkert en overligger, men fjerner du støtten i hjørnet går det galt.
Du skal også lige finde ud af hvordan røgrør 
er koblet på.
Annonce
Jeg  skal lige se om den er til at hive hurtig ud. Og så tænkte jeg at smide nogle
Fliser ind så den understøtter murstene
Du kan ikke omgå tyngdeloven ved at hive hurtig ud. Men når du skubber på den med koben kan du mærke om den står hårdt fast i hjørnet. Hvis der er tryk på ovnen så skal det støttes inden den trækkes ud. 
Men det er ikke sandsynlig at ovnen holder muren på plads. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis