Gulvvarme: Spg. ang max PEX laengde og klikgulv

Hej.
Jeg er ved at dimensionere vores kommende gulvvarme loesning. De fleste fabrikanter siger at man ikke boer gaar over 90m med 16mm PEX (inkl tur/retur stykket). Vi har et rum hvor vi, med 5m/m2, skal bruge 97m. Hvad vil der ske hvis man goer dette? Virker tingene stadig eller bliver det hele noget juks?

De fleste fabrikanter siger at hvis man skal ligge klikgulv "direkte" ovenpaa varmefordelingsplader, saa skal de ligge modsat roerne. Jeg har fundet en enkelt fabrikant (https://cdn.shopify.com/s/files/1/0012/4924/7334/files/Byggelit_22_mm.pdf?15401857486388760539) som siger at man godt kan ligge i samme retning, saa laenge klikgulvet er 7mm+. Har nogle erfaringer med dette?

Tak for svar!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gør dig selv en tjeneste og læg gulvet modsat rørene. Da jeg lagde mit, fik jeg også at vide det ikke var noget problem, men det var det. Det var ikke alle steder man kunne mærke det og det var heller ikke meget, men de steder hvor en samling lige passede over et rør, kunne jeg stadig mærke det. Endte med at lægge det om. Mit gulv var 16mm
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har vist små 90 meter, det fungerer ok. 
Det handler vist både om varmetab og tryktab.. 
Hvordan er gulvet isoleret? (Jo dårligere isolering, jo højere varmetab, med større risiko for stor forskel på frem/retur.
Hvad skal/er ellers på shunten?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tak begge for jeres svar!

Jeg havde haabet jeg bare kunne genbruge gulvet ovenpaa som det var - men tak for raadet. Jeg drejer det 90 grader - saa maa jeg koebe lidt mere..

Ang. roer saa maa jeg proeve at laese mig lidt frem til det. Jeg ved ikke om man bare kan regulere lidt op for trykket for den udgang hvor der er lidt mere end 90m? Det er gulvet paa 1 sal - jeg ved ikke endnu hvor meget isolering der er - men det er i hvert fald ikke mod kold jord el.lign.
I alt skal der leveres varme til ~63m2, 13m2 + 13m2 + 6m2 + 6m2 + 6m2 + 19m2 (den her er 97m 16mm)
Du kan ikke regulere op for tryk på nogen af strengene. Indregulering betyder at man regulerer lukker lidt af for gennemstrømning i de kortere rør så der er ens modstand i alle kredse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis