Hej Alle,
Vi har et sommerhus i Nordsjælland ved Tisvilde hegn, som er 7,5M over havet, men vandet står højt på grundene / i området, selvom undergrunden er sand.
Grundvandsspejlet er ca. 30-40 cm under overfladen i vådsæsonen og dermed 40-50 fra det indvendige gulvs overside.
Huset er fra 1940 og om der er omfangsdræn er ukendt, men hvad jeg har læst mig til ineffektivt i sand med så højt grundvand.
Dækket under huset er nok mere et klaplag en kapilar brydende, men det er dog også uvist. Der trænger dog ihvertfald vand op igennem dækket.
Der er samtidigt krybekælder under, men med det støbte lag nederst.
Der er ikke isoleret under gulvet, men det er ventileret og alt er "normalt" tørt når grundvandet ikke står så højt, som det gør lige nu.
Spørgsmålet her er så, hvordan løser vi problemet på en god måde ?, selv det at brække betonen op er sandsynligvis ikke en løsning, da et nyt lag beton / soklen ikke vil kunne holde grundvandet ude.
Min tanke var at lægge EPS ovenpå det eksisterende beton for at isolere og hæve undergulvet og så støbe et nyt klaplag ovenpå det højere oppe.
Vi ville så isolere yderligere over det, men på en sådan måde at det ventilerede hulrum bevares og den ny overflade i ca. 15 cm. dybde kan blive ventileret og holdt tør.
Jeg havde overvejet at dræne grunden, men problemet er i hele området og der er "dræn kanaler" mellem grundene, men de er også fyldte.
Input er meget velkomment.
Stort tak!