Gulvvarme sommerhus

Jeg skal til at bygge sommerhus, og havde tænkt noget luft/luft opvarmning suppleret med noget radiator og varmepatron til brugsvand.
Nu er jeg blevet foreslået gulvvarme støbt i beton og en luft/vand varmepumpe istedet. Der er umiddelbart mange fordele ved den løsning.
Jeg er bare lidt bekymret for hvordan det vil blive at styre den “langsomme” gulvvarme i forhold til brændeovn og kortere weekend besøg.
Nogle herinde med erfaringer og input

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke luft til vand varmepumpe du mener , hvis ja , så er det en dårlig ide i et sommerhus  , det er træg varme , som det vil tage op mod 24 timer eller mere før huset er varmt , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Luft/vand løsning er en hel del dyrere men i guder hvor er det mere bekvemt, du skal blot huske at starte anlægget et døgnstid før du ankommer. Dette kan gøres enten via WiFi eller med et SMS modul, såfremt der ikke altid er WiFi tilstede. 
Mfrost, en del dyrere i etablering, men vel ikke i den daglige drift?
Har du selv sommerhus med erfaringer 
Ca 30% dyrer i daglig drift , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Det er klart at luft/vand varmepumpe er dyrere i drift end luft/luft. MEN den samlede forbrug vil derimod være billigere. Og det er det der tæller 
Luft/vand kan klare både radiatorer, gulvvarme og det varme vand. Har du luft/luft skal du derudover have direkte el-radiatorer i nogle rum, el gulvvarme på bad, samt el-patron til det varme vand. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var nu i indkøb og etablering jeg mente for en ny installation med det hele,  afhængig af str så ligger prisen jo på Ca. 75.000 plus minus til et sommerhus. En luft/luft ligger vel på 12-15.000 plus elradiatorer, og enarmede, men ved nybyggeri ville jeg klart gå efter en luft/vand.
Du bør nok undersøge først, om du overhovedet må montere luft/vandanlæg. Det larmer udendørs betydeligt mere end luft/luft. Desuden er fremløbstemperaturen kun 48 gr og du må derfor alligevel have en el vandvarmer.
Frisk skrev den 21-02-2022 08:40:50

Du bør nok undersøge først, om du overhovedet må montere luft/vandanlæg. Det larmer udendørs betydeligt mere end luft/luft. Desuden er fremløbstemperaturen kun 48 gr og du må derfor alligevel have en el vandvarmer.

Det vil jeg undersøge.

 

Nu er gulvvarme noget man bruger i helårsboliger , da det relative store  energi forbrug ligger i opstarten om efteråret , når gulvet først er varmet op , så er el forbruget nede på et nogenlunde fornuftigt niveu , det vil være meget dyrt hvis du skal varme gulvet op fra fx ca 5 gr. C op til 30-35 gr C hver gang i vil bruge det i vintersæsonen , med de nuværende el priser så vil det nok koste 200 til 500+ kr alt efterhusets størrelse og udetemperaturn og tage 24/36 timer, derfor bruger man luft/luft VP i sommerhuse da der en 8/10 C funktion , der gør at huset  meget hurtigt kan blive varmet.op og til en brøkdel  af hvad  gulvvarmen koster..

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis