Gulvvarme sommerhus

Jeg skal til at bygge sommerhus, og havde tænkt noget luft/luft opvarmning suppleret med noget radiator og varmepatron til brugsvand.
Nu er jeg blevet foreslået gulvvarme støbt i beton og en luft/vand varmepumpe istedet. Der er umiddelbart mange fordele ved den løsning.
Jeg er bare lidt bekymret for hvordan det vil blive at styre den “langsomme” gulvvarme i forhold til brændeovn og kortere weekend besøg.
Nogle herinde med erfaringer og input

Jeg skal til at bygge sommerhus, og havde tænkt... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I dag bruges og etableres der såsandelig også gulvvarme med luft/vand varmepumpe I sommerhuse. 
Har man en let gulvkonstruktion så varmer det hurtigt op. 
Frisk skriver maks 48 grader derfor stadig brug for elvandvarmer 
Det er notorisk forkert Der er ingen af de luft/vand VP jeg kender i helårs huse som ikke kan varme brugs vand op til de krævede  55 gr. Jeg ser ikke elvandvarmere i den forbindelse. El patron i VP har ikk noget med det at gøre, den træder kun til hvis vejret har udartet sig sådan med rimtåge f.eks.at yderdel rimer til over nogle dage.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elmand. Men her er det en beton konstruktion , og som er meget langsomt til at blive  varmet op , men det finder trådstarter nok ud af .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Og hvorfor er det et stort problem at betonen varmer langsomt op man starter da blot sit anlæg 24-36 timer før man ankommer og så er der behageligt varmt til fødderne når man kommer
n frost  , du har åbenbart ikke læst hvad jeg har skrevet.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
karl smart skrev den 21-02-2022 15:15:32

n frost  , du har åbenbart ikke læst hvad jeg har skrevet.......

 Hvis man nu slukker for gulvvarmen f.eks. 12 timer, før man forlader huset, kunne man så tænke sig at gulvvarmen blev bedre udnyttet?


fase
KarlSmart: Som jeg læser starten på tråden, så er det nyt sommerhus, hvor nogen har foreslået gulvvarme i beton. Der er p.t. ingen gulvvarme i beton endnu
Derfor tillader jeg mig at komme med forslag om let gulvvarme i stedet. 
Hele økonomien afhænger jo af hvor meget / hvor ofte det hus benyttes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for gode synspunkter til alle
Jeg vil helt klart fortrække luft-til-luft i et sommerhus. I mit helårshus har jeg gulvvarme i beton fra fjernvarme. Hvis der bliver lukket for varmen og gulvet bliver koldt, tager det 24 timer at få varme igen. En luft-til-luft  kan varme et rum op på et par timer. Når brændeovnen tændes, reagerer luft-til-luft  med det samme, gulvvarme først dagen efter.

Desuden koster luft-til-vand 5-10 gange mere i indkøb, og har en dårligere virkningsgrad (COP). Besparelserne i opvarmning af brugsvand, vil næppe nogensinde blive indtjent igen, fordi det er et sommerhus.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis