Vindue med fugt på ruden

Hej

Vi har købt et hus fra 1900 hvor den tidligere ejer har sat nye vinduer i for ca. 20 år siden. Der er så vidt vi ved skiftet til energiglas i dem efterfølgende. 

I vores søns værelse på 1. sal har vi et problem med meget fugtige ruder. Der er en radiator neden under vinduet med varme på og han forsøger at lufte ud og hive gardinet op, så ruden for luft. Vi oplever ikke, at det trækker fra ruden.

Det vindue er meget fugtigt ift. de øvrige vinduer i huset. Også vinduer i samme side af huset. Er der nogen der ved hvad det kan skyldes og hvad vi kan gøre for at udbedre det, da det giver grobund for skimmelsvamp i kanten af ruden.

Se foto.

Mvh. Stinne
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er hvis der er høj luftfugtighed eller dårligt isoleret glas. Selv gamle termoruder har en rimelig isoleringer, så det er nok ikke problemet.

Prøv med mere udluftning. Fx åben et vindue helt 5-6 gange om dagen i 10-15 minutter. Eller lad et at de øverste vinduer stå ganske lidt åbent døgnet rundt. Hvis I kan få duggen væk, kan I prøve jer frem med hvor lidt udluftning der skal til.

Prøv at sætte en fugtighedsmåler i rummet, og se så hvad værdier du får.
Den behøver ikke være dyr: https://www.thansen.dk/elektronik/affugter/pingi-hygro-termo-luftfugtighedsmaaler/n-236428202/pn-236428195
Læs evt. https://samvirke.dk/artikler/hvor-hoej-boer-den-indendoers-luftfugtighed-vaere

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det bliver hurtigt meget videnskabeligt og komplekst, hvis man blander en luftfugtighedsmåler ind i løsningen.

De normale fugtighedsmålere viser relativ luftfugtighed. Det er den absolutte luftfugtighed, der skal bruges her. Hvis man kender lufttemperaturen og barometerstanden kan man omregne til den absolutte luftfugtighed. Ud fra den absolutte luftfugtighed kan man udregne dugpunktet.

Der vil opstå dug på ruden hvis temperaturen på det inderste glas er under dugpunktet. Den temperatur er afhængig af udetemperaturen og rudens U-værdi.

Det er betydeligt lettere blot at teste hvor meget udluftning, der skal til for at ruderne er dugfri. Nu hvor det er koldt og regnfuldt, er behovet størst.

Hvis man er bekymret for varmeregningen ved meget udluftning, kan man overveje et ventilationsanlæg med varmegenvinding (Genvex, Nilan, Danfoss med flere). Det vil udskifte luften så ofte at der ikke vil opstå dug på ruderne.


Jeg synes ikke det er specielt vanskeligt at måle om fugtigheden i det ramte rum er væsentligt højere end i de tilstødende rum hvor samme problem ikke forekommer.
Husk naturligvis at nordvendte ruder lettere dugger end sydvendte etc.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Måling er en god ting - jeg ville nok også måle overflade temperatur med infrarødt termometer på ruden. Prøv også at lade døren stå åben - så luften i hele huset mixes.  Den relative fugtighed  måles ved rumtemperatur. Hos mig uden særlig meget vind - udetemperatur lige over frysepunktet -indetemperatur lige over 20 grader - gamle 2-lags termoruder er de ca 6 grader lavere på overfladen end indetemperaturen - Med dug på ruden er der nok så høj relativ luftfugtighed at det er guf for støvmider.

Er der møbler på ydervæg tjek for skimmelvækst bag dem - derr vil væggen være koldere end end andre steder.

 

Annonce
JohnLarsen skrev den 22-02-2022 13:52:09

Jeg synes ikke det er specielt vanskeligt at måle om fugtigheden i det ramte rum er væsentligt højere end i de tilstødende rum hvor samme problem ikke forekommer.
Husk naturligvis at nordvendte ruder lettere dugger end sydvendte etc.
Jeg benægter ikke at det er let at måle, jeg siger at det er svært at få noget brugbart ud af målingerne.

Der skal nemlig ikke være store forskelle i luftfugtighed eller temperatur til for om der kommer dug eller ej.

Hvis det er normale forhold og vinduesglasset er 13 C. Vil der ved 21 C og 61 % relativ luftfugtighed skabes dug. Det vil der ikke ved 21 C og 60 % eller ved 20 C og 61%. Hvis glasset er 14 C vil der heller ikke være dug selvom temperaturen er 21 C og der er 61 % luftfugtighed.

 

GodeVen skrev den 23-02-2022 12:09:43

JohnLarsen skrev den 22-02-2022 13:52:09

Jeg synes ikke det er specielt vanskeligt at måle om fugtigheden i det ramte rum er væsentligt højere end i de tilstødende rum hvor samme problem ikke forekommer.
Husk naturligvis at nordvendte ruder lettere dugger end sydvendte etc.
Jeg benægter ikke at det er let at måle, jeg siger at det er svært at få noget brugbart ud af målingerne.

Der skal nemlig ikke være store forskelle i luftfugtighed eller temperatur til for om der kommer dug eller ej.

Hvis det er normale forhold og vinduesglasset er 13 C. Vil der ved 21 C og 61 % relativ luftfugtighed skabes dug. Det vil der ikke ved 21 C og 60 % eller ved 20 C og 61%. Hvis glasset er 14 C vil der heller ikke være dug selvom temperaturen er 21 C og der er 61 % luftfugtighed.

 

Nu benyttede jeg med god grund ordene “væsentligt højere”. Det er jo sikkert rigtigt regnet ud. Men ved værdien lige over ingen dug skabes der jo ikke massiv dug som det viste, medmindre rummet står konstant lukket og ubenyttet. Vel?


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej Alle

Tak for alle jeres svar 😀

Fugt på ruden er blevet væsentligt mindre med mere udluftning, åben dør til værelset i løbet af dagen og ny praksis på teenageværelset med at trække gardinet op hver morgen.

Tak for hjælpen.

Mvh. Stinne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis