Tavlen i bindingsværk

Jeg har et bindingsværkshus fra 1921 og har en del tavler som der er blevet løse.Har et spørgsmål til udskiftning af tavlerne, men uden mursten.
Jeg tænkte på om det gav en bedre isolering ved at benytte rockwool i tavlen og med fibercement plade (eller lign) som der tilpasses til hver enkelt tavle. Er det en dårlig løsning eller er den bedste løsning at man opmurer tavlen igen (og er det så med alm cement til mursten og en anden til kanterne) 
Hvad er bedst og hvad er Jeres erfaringer omkring renovering.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil ikke sige at jeg er ekspert i bindingsværk men alle steder jeg har hørt om bindingsværks siger de at man skal bruge traditionelle materieler til at reparere bindingsværk med og holde sig langt væk fra moderne materialer. Dvs. at du skal bruge kalkmørtel både mellem murstenene og ud mod træet. Desuden skal du sørge for at mørtlen ikke ligger udenpå træet men holder sig inden for rammen så træet nemmere kan tørre op efter det har været vådt. Hvis du vil isolere dit bindingsværkhus skal du prøve at se på træfiber isolering. 
Hvis du er god til tysk kan jeg anbefale at følge Der Fachwerker på YouTube https://youtu.be/bVaBgZSnViU
Velkommen på  lds.
Når du er  i gang med sådan et hus så vil det være relevant at kigge på publikationer fra center for bygnings bevarelse også kaldet rådvad centret.
Der er rigtig mange artikler der omhandler gamle huse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
En af mine venner er “bindingsværkstømrer”. Han har fortalt om et naturprodukt med fibre der blandes op op “støbes” hvor tavlen ellers skulle sidde. Forsiden trækkes 1 cm. tilbage, så der bliver plads til at pudse med kalkmørtel. Isoleringsværdien skulle være ca. 2/3 af standard isolering. Synes det lyder som en god løsning. Vil tro at du kan finde løsningen i det elmand henviser til. 

Søren O
Perhans og Erik kommer godt rundt om opbygning af tavl i bindingsværk - hold dig til deres råd.

Glem alt om isoleringsværdien i tavl med "naturprodukter". Tavl eneste funktion er en stabil klimaskærm som skal suge fugt væk fra træet, hvor kalkmørtel virker som "trækpapir".

P.S. Har selv været gennem hele møllen, og de traditionelle metoder virker bare.
Jeps, mener du at have behov for yderligere isolering, bør det iflg. mig, laves på indersiden af huset.
Bebor iøvrigt en stald fra ca 1850 med datter m.m.m. på den anden side af gårdspladsen i stuehuset der er fra 1777.
Og jo, der er bindingsværk.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
 Så har jeg lidt flere oplysninger. Materialer består af  hampfibre blandt op med kalk og lidt vand. Prøv at se hempcrete.dk 

Søren O
Materialerne som Søren O beskriver er bare en variant at traditionel lerklining, men begge metoder kræver et stabilt underlag. Oftest et flettet underlag af eksempel pil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis