udgravning kælder

Hej - skal have gravet et beton/jord kældergulv op for at give plads til isolering og vandbåren gulvvarme.
Da jeg ønsker at undgå at understøtte soklerne kan nogen da rådgive mig i hvor lang jeg skal holde mig fra soklerne ? kan jeg i siderne grave ned til soklens afslutning og gå f.eks. 40-50cm. ind imod midten og først her grave de ca. 30cm. yderligere nedad så der her bliver plads til den optimale isolering osv. ? - altså noget med at udgrave som en ” balje ” så der i ydersiderne ikke vil blive plads til de optimale 300mm. isolering osv., MEN så jeg til gengæld slipper for at skulle understøtte soklens 4 sider og den risiko det udgør.
Og er der andre forhold / erfaringer jeg skal tage i betragtning ?
Og sidste..;)
 - nogen der har erfaring med radonsug, dvs. et rør/brønd man ligger i det nederste f.eks. legasten-lag og fører et rør ud i det fri og evt. kan sætte noget ventilator på (bange for at en radonmembran ikke er nok så ønsker begge løsninger) skal der f.eks.. også være en indgang hvor der trækkes frisk luft ind under gulvet eller er det nok med at man bare "suger" udaf.. 
På forhånd stor tak for svare
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lægge drænrør ud i grus / lecalag. De samles og føres op i muren til udluftning over taget. Det vil give en skorstens virkning som fører radon væk.
Det kommer jo lidt an på hvor meget du skal yderligere ned Skal vi sige X cm skal du under sokkel så stopper du 10 cm fra sokkel bund og  X cm ud i rummet og så 45 grader derfra og nedad. Altså lige så lang vandret ud som du tænker at gå under sokkel . Hvis jorden er fast og stabil. 
Det vil være en meget dårlig løsning da du næsten ingen isolering eller leca lag får. Så hverken radon eller gulvvarme vil være ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for super svar - håber soklen går langt ned så " badekar løsningen" måske lige kan være der med lidt isolering osv... ;)   der er jo en vild kæmpe forskel på at skulle understøbe eller ikke.. Vedr. radonsug :  skal der også  være en rør-indgang hvor der trækkes frisk luft ind under gulvet eller er det nok med at man bare "suger" ud..  / og i øvrigt nogen der har erfaring med " badekar-form løsningen"  ?? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis