Siemens ovn varmer alt for langsomt

Jeg har en Siemens ovn HB330550. Den varmer meget langsommere op end den plejer og den kommer ikke op på de høje temperaturer som 270-290 grader.
Den har et varmelegeme med to elementer til overvarmen. Hvis jeg sætter den på grill bliver de begge røde, så jeg konkluderer at selve varmelegemet ikke er defekt. Hvis jeg skruer ovnen op på fuld temperatur, er det  kun den yderste del af varmelegemet der bliver varmt. Jeg tænker at det er derfor at den er så længe om at blive varm og ikke kan komme helt op i temperatur. 
Spørgsmålet er så hvad det er der er defekt ??
Termostaten er aktiv, - man kan høre den klikker, -men den får tilsyneladende ikke startet den inderste del af varmelegemet. Kan det alligevel være termostaten der er defekt ?
Jeg har læst herinde at hvis termostaten er defekt vil ovnen enten slet ikke varme eller varme på fuld knald hele tiden. Ved nogen om det passer i alle tilfælde eller om der er andre typer termostater der for eksempel opfører sig som min ? Mon det vil hjælpe at skifte termostaten. Håber at høre fra en ekspert :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er sandsynligvis flere varmelegemer, end dem du kan se inde fra ovnen.

Vi prøver igen, i morgen --
Jo der er jo også et til undervarmen, - men burde det hele ikke blive rødt i overvarmen når man skruet helt op ?
Jeg tænker at det varmelegeme du kan se blive rødt er grillen. Din ovn har også skjulte varmelegemer top og bund som benyttes til varmluft. Tænker et af dem ikke varmer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Du skal have målt om varmelegemerne (de du ikke kan se) fungerer. Det kræver at bagpladen bliver fjernet. De varmelegemer, der bliver røde, er grillen.

fase
Grill og over/under varme køre ikke de samme elementer. Samt der sidder også et ved varmluften.
Tænd for undervarme, når den varmer op så åben ovnen og mærk om der kommer varme fra bunden. Hvis ja så virker den. Tænd for over & under varme, tjek over varmen virker.. Hvad med varmluft ?

Hvis intet varmer rigtig op så det nok termostaten.

Har før fået skiftet et varmelemme i en ovn, det mange år siden men kostede ca 1600kr hvilket min indbo dækkede. De fleste indbo dækker den slags men folk aner det ikke :)

Du kan også selv finde div. dele på nettet men så skal man jo vide hvad der ikke virker :)
Nu har du sikkert ovnen får strøm nok ik ;) Ville være pineligt hvis der var sprunget en sikring... 
Annonce
Hvis grillen virker, et sikringen i orden.

fase
PRW jeg kører sjældent varmluft, - og de problemer jeg har haft har været på alm over- og undervarme.
Nu har jeg checket om den varmer med kun undervarme, - det gør den faktisk, så det er i al fald ikke helt dødt.
Og du mener at det godt kan være termostaten ? Så det andre har skrevet i andre tråde om at hvis termostaten er død så vil den enten slet ikke varme eller varme ukontrolleret, - det passer ikke ? Eller hvad mon den kloge ved om dette ?
JohnLarsen, - nej det varmelegeme man kan se inde i ovnen bliver rødt også ved almindelig overvarme. Hvis man ser på Siemens´s specifikationer så er der kun det varmelegeme man kan se til overvarme. Det er aktivt både ved grill og ved almindelig overvarme.

Da termostaten vist er den samme til varmluft som til over/undervarme, kan du jo teste termostaten ved at køre varmluft med forskellige termostatindstillinger.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis