opsætning af troldtekt

Hej,

Først og fremmest beklager jeg min uvidenhed, så i bedes bære over med mig hvis jeg ikke lige har styr på termerne. 
Jeg har købt et gammelt hus og pillet listeloftet ned i etageadskillelsen (Stueetagen). Ovenover fandt jeg forskalling på et gammelt (delvist råddent) gipsloft og en slags mellemforskalling ovenover (brædder der dækker hele loftet). Som sagt var noget af gipsen rådden og hang lidt, så det har jeg fjernet. Nu har jeg så resten af stuen med gips og vil som sagt gerne have troldtekt. Bør jeg fjerne resten af gipsen, opsætte isolering, evt. ændre forskallingen så den passer til troldtekt og lukke af? eller montere nye gipsplader der hvor jeg har fjernet gips først?

Er lidt i tvivl om gipsen har nogen positiv effekt her, eller om den bare skal ned.

Mvh
Hestetyven
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ikke gipsloft men pudset loft på tæt forskalling. For at pudslaget kan holde fast er der sømmet tagrør op foør pudslaget. Det pudslag har ingen positiv effekt når det er så hullet. 
Jeg kan se at der ikke er særlig højt til loftet. Eller rettere sagt der er ikke langt fra vinduer og især dørpartiet længst væk og op til loftet.
Så det mindste du skal er at tage den nuværende forskalling ned som sidder under det pudsede loft. Sætte ny forskalling op (22 mm brædder ) direkte under et pudsede loft. Det skal sættes så det præcis passer til troldtek plader. Der skal være 60 cm fra midt til midt på brædder. 
Inden du monterer denne forskalling skal du have trukket noget el som gerne på gå op over det pudsede loft.
Er der ikke udnytte overetage så skal der være tæt dampspærre, oh du skal fylde bjælkelaget med isolering
Hvis der er udnyttet på 1. sal så er det ikke nødvendigt med dampspærre, men jeg vil anbefale at dække det pudsede loft med f.eks. ukrudts dug. da troldtek loft ofte kan gabe lidt i tørre perioder så undgår man støv nedfald fra det dårlige pudsede loft.
Vil du have lidt mere lofts højde kan du pille hele pudslaget ned med de tætsiddende brædder. Eventuelt sætte troldtek op imellem bjælker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar! Der er udnyttet 1. etage, men kan alligevel forstå at træbeton bedst fungerer hvis der er isolering op over? Skal isoleringen være en bestemt tykkelse eller er det bare hvad jeg kan få plads til?

 Hvad har de tætsiddende brædder gjort godt for? 
De tætsiddende brædder holder simpelthen pudslaget. Det har under udførelse været mørtel der er smidt på opad, trukket jævnt af, og pudset fint. Det må man beundre murerne for fra den tid. 
Jeg er nu ikke så sikker at det stor forskel om der er isolering lige over når man taler om troldtek. Det er lidt noget andet med f.eks. akustik gips loft. Der skal lyden dæmpes op igennem nogle huller. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fascinerende. Man finder lidt af hvert i et hus fra 1937, må man sige :)
Mange tak for hjælpen, jeg tror sgu jeg går efter den ekstra lofthøjde og piller det hele ned.

Et hurtigt input. Rent teknisk vil lyden blive mere dæmpet hvis der er isolering direkte bag troldtekten, men i praksis har det meget lidt betydning. Jeg har selv troldtekt uden isolering og akustikken er rigtig god!
Annonce
Mange tak Henrik👍
Så er det meste fjernet. Det bringer mig så til næste spørgsmål om hvad vi er ude i her? Pudsning af væg, ukrudtslag af en art, forskalling og så papiruld? Eller er isolering mellem spær at foretrække? Tænker også på lydisolering etagerne men det er jo lige ud til terrassen faktisk hvilket gør det til en klimaskærm hvis jeg ikke er helt gal på den?
Ja jeg ved jeg vrøvlede ang. isolering, den er også snart 3😅 skulle lige tænke det igennem 
Ift. lydabsorptionsevnen (akustikken) ved forskellige konstruktioner, så ta’ et kig på på tabellen her:

https://www.troldtekt.dk/om-troldtekt-produkter/lydmalinger/

Jeg er i øvrigt helt enig med Henrikhp.
Er det terrassen man kan se lige uden for døren, altså på samme etage? 
Så er muren jo klimaskærm men loftet er sikkert også i den yderste del hvis du har skunk ovenpå. Så bør der være dampspærre fra muren og som samles med dampspærre oppe fra 1 . sal hvis det skal være helt godt. Det er ikke altid nemt at opnå 100 % så det næstbedste må være dampspærre i hele rummet. 
Du bør fylde op med isolering imellem bjælker. Det fastholdes med ståltråd som clipses på eller sømmes fast med pap søm. Så kommer dampspærre under og den nødvendige forskalling til troldtek. 
troldtek bør monteres så længde retning er det samme som husets længde. Og du skal enten have en forskalling midt i eller 30 cm på hver side af midten. På den måde får du altid yderste række til at være mere end 1/2 plade.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis