Hvordan virker gulvvarmen?

Jeg har netop overtaget et sommerhus med gulvvarme. Der er 9 sektioner, men jeg kan kun få varme på 6 af dem. Der er så vidt jeg kan se, ingen pumpe på shunten og ingen telestater og ingen kontrolpanel. Rundt om i huset sidder der 9 devireg 550 termostater. Jeg kan tælle 7 fremløbsrør og 9 tilbageløbsrør.  

I et "normalt" gulvvarmeanlæg ville jeg tage telestaten af og motionere palen for at få ventilen til at åbne igen, men jeg har ingen anelse om hvad jeg skal gøre her. Er der en venlig sjæl som kan forklare hvordan sådan et system virker og hvad jeg evt. kan gøre for at få varme i de sidste tre felter?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Devireg 550 er til elektrisk gulvvarme.

Din rørinstallationer ser mere ud til at være til varmt og koldt brugsvand. Og så er det for øvrigt noget klamp med alt det skum. Enderne af føringsrørene skal være frie så man kan spotte en læk.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du har helt sikkert el gulvvarme. Mon ikke huset er solgt med de oplysninger at der er elvarme. 
Hvis der ikke kommer varme på 1/3 af enhederne så kunne det være en sprunget sikring i gruppen for gulvvarme

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Aha, ja, det giver jo alt muligt god mening! Tak for svar.
ev elmand skrev den 18-02-2022 14:09:58

Du har helt sikkert el gulvvarme. Mon ikke huset er solgt med de oplysninger at der er elvarme.
Hvis der ikke kommer varme på 1/3 af enhederne så kunne det være en sprunget sikring i gruppen for gulvvarme

Nu har jeg tjekket i eltavlen og det er ganske rigtigt el-gulvvarme. Jeg kan ikke umiddelbart se at sikringen skulle være sprunget. Hvis der er lys i displayet på termostaten, så er det vel ikke tilfældet?

Hvis der er lys i display på de enheder der ikke virker så er sikring ok og det noget andet der galt. Enten manglende tålmodighed det tager tid at varme op, gulve er så varme som termostat er indstillet til, termostat der er dårlig eller selve kablet.

Annonce
ev elmand skrev den 18-02-2022 14:18:06

Hvis der er lys i display på de enheder der ikke virker så er sikring ok og det noget andet der galt. Enten manglende tålmodighed det tager tid at varme op, gulve er så varme som termostat er indstillet til, termostat der er dårlig eller selve kablet.

Det har stået tændt på max i 48 timer, og gulvene er iskolde, så det er i hvert fald ikke tålmodigheden...

Det var ærgerlig for det var den billigste løsning. Jeg har listet fejl muligheder fra den billigste ende.
Du kan se på de termostater der virker om ikke lys skifter når der skrues op ( kalder på varme) 
Det undrer mig lidt at det står på 5 gr.C 
Ellers må du have termostat af og tjekke. der hvor strømmen kommer ind skal der være 230 V og det skal der naturligvis også der hvor varme kablet er monteret på. Du kan måle med voltmeter men også en løs ledning, fatning, med pære kan bruges Monter det i samme klemmer som gulvvarme kabel, skrue op på termostat og se om pæren lyser. 

ev elmand skrev den 18-02-2022 14:24:52

Det var ærgerlig for det var den billigste løsning. Jeg har listet fejl muligheder fra den billigste ende.
Du kan se på de termostater der virker om ikke lys skifter når der skrues op ( kalder på varme)
Det undrer mig lidt at det står på 5 gr.C
Ellers må du have termostat af og tjekke. der hvor strømmen kommer ind skal der være 230 V og det skal der naturligvis også der hvor varme kablet er monteret på. Du kan måle men voltmeter men også en løs fatning med pære kan bruges Monter det i samme klemmer som gulvvarme kabel, skrue op på termostat og se om pæren lyser.

Ifølge devireg 550 manualen, så går skalaen fra 1 til 10 og hver skridt svarer til ca 5 grader, så 5 er ca 25 grader. Termostaten på billedet er i et af de felter hvor det virker og der er ca 21 grader i rummet. I de rum hvor det ikke virker står termostaten på 10 (50 grader, åbenbart) og temperaturen i lokalet er 16 grader. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis