Hej!
Jeg vil give facaden på mit gamle hus en opfriskning, dette forår. Der er tale om et gammelt hus fra 1937, opført i kalksandsten og overfølgende pudset og kalket.
Der er nogle sætningsrevner som jeg gerne selv vil forsøge at udbedre med indsætnings af armeringsjern, inden kalkning - se vedhæftede foto.
Fremgangsmåden virker jo enkelt nok, jeg har fundet et par guides bl.a. denne, på
goerdetselv.dk - det jeg er i tvivl om, er hvilke materialer jeg skal bruge. Jeg er med på, at jeg bør vælge en kalkbaseret mørtel til selve fugerne, men bør jeg mon vælge noget stærkere til indsætning af armeringsjernet i fugerne? Eller skal jeg holde mig til samme mørtel hele vejen igennem? Og i så fald, specifikt hvilken mørtel vil I foreslå at bruge? Der er jo et hav at vælge imellem:
Weber hydraulisk mørtel KKh 35/65/500 0-2 mm 25 kgNordisk NHL 3,5 mørtel 0-4 mm 25 kgNordisk NHL 3,5 mørtel 0-1 mm 25 kgNordisk NHL 3,5 mørtel 0-2 mm 25 kgNordisk NHL 5 mørtel 0-4 mm 25 kgNordisk NHL 2 finpuds 25 kg NHL hæftemørtel 20 kg hvidOg det er vel og mærket bare dem jeg har sporet mig ind på, ved min lokale trælast. Måske der skal kigges på noget helt andet?