5. sals lejlighed - problemer med varme

Hej!

Min hustru og jeg bor i en lejlghed paa 5. sal, og vi har en del problemer med varmen i vores ene store radiator i stuen, men generelt ogsaa manglende varme i hele lejligheden, hvis der har vaeret manglende tryk paa systemet.

  • Vi bor paa Amager, har fjernvarme, men med pumpe og fyr i kaelderen, kan det passe?
  • Det er et to-strengs system.
  • Vi har 2 stk. radiatorer (en stor i stuen, en mindre i sovevaerelset) samt gulvarme der vist kommer fra "samme" sted eller strenge, hvis det giver mening, som der tit kan vaere problemer med og manglende varme.
  • Samt en mindre radiator der aldrig har problemer, i modsatte ende af lejligheden, saa den koerer vel paa nogle andre strenge?
  • Vi har lige faaet skiftet automatiske udluftere (6 stk.) vil hvad vi gaar ud fra er de to store radiatorer, samt gulvvarme strengene, og varmen i den store radiator koerer stadig ikke helt endnu.
  • Cirkulations pumpen i fyrrummet staar paa "auto adap" og paa "6", hvis det giver nogen indikation, og generelt staar trykket paa pumpem i fyrrummet paa 2.4 bar, da de nedre lejligheders termostater ellers ikke kan foelge med
  • Vi udlufter saa meget vi kan.

Vi har fundet ud af at hvis der ikke er varme, saa hjaelper det at slukke for pumpen i et minut, og taende den igen, og saa er det som om den ligesom kickstarter systemet igen - og det er specielt den store radiator der er problemer med. Lige nu er den skruet op paa over 5, og den er saadan mellemvarm. Den var helt kold i morges, men en sluk/taend af pumpen fik lidt varme igen.

Kan det eventuelt vaere ventil, pakdaase eller termostat den er gal med?


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Du skriver at pumpen står på “6”.
Hvis det er displayet der viser 6, indikerer det et effektforbrug på 6 W, og det er for lidt. Jeg går ud fra at pumpen forsyner flere lejligheder end jeres.
Udluftning af radiatorerne “i tide og utide” burde ikke være nødvendigt, og skulle høre til sjældenheder. Trykket i radiatorsystemet burde være stort nok til at holde luften væk.
Har du mulighed for at montere et manometer på en af dine radiatorer, vil jeg mene at manometret skal vise minimum 0,5 bar.
Hvad med trykekspantionsbeholderen - er den i orden? Fylder i tit vand på anlægget?

Søren O
Søren O skrev den 18-02-2022 12:43:45

Velkommen på LDS.
Du skriver at pumpen står på “6”.
Hvis det er displayet der viser 6, indikerer det et effektforbrug på 6 W, og det er for lidt. Jeg går ud fra at pumpen forsyner flere lejligheder end jeres.
Udluftning af radiatorerne “i tide og utide” burde ikke være nødvendigt, og skulle høre til sjældenheder. Trykket i radiatorsystemet burde være stort nok til at holde luften væk.
Har du mulighed for at montere et manometer på en af dine radiatorer, vil jeg mene at manometret skal vise minimum 0,5 bar.
Hvad med trykekspantionsbeholderen - er den i orden? Fylder i tit vand på anlægget?

 Det er saadan en skala, hvor tallet der lyser er 6 - dette ligner meget pumpen der er i fyrrummet, og det er den lodrette raekke lys, hvor 6 er indikeret.

https://gulvvarmeshoppen.com/shop/grundfos-magna-25-100-414p.html

Lige nu virker alle radiatorer umiddelbart i lejligheden, bortset fra den store i stuen, som umiddelbart er sidste i leddet, men saa loeber der som sagt stadig 6 strenge oppe over sovevaerelset, saa det tyder paa de er uafhaengige?
Derudover, som sagt, saa virker det at slukke for pumpen og taende den igen, saa kommer der varme i den store radiator i noget tid, hvad er grunden til dette?
Jeg har ikke umiddelbart et nanomemter, men jeg kan vel skaffte et.
Og vi fylder vand paa nogle gange synes jeg, saa det kan sagtens vaere at vi skal have kigget paa ekspansionsbeholderen.
Og vi er 2 opgange i bygningen, med hver 5-6 lejligheder i hver side, saa den forsyner 20+ lejligheder, medmindre jeg tager fejl og der findes endnu et fyrrum.
Du kan ikke sådan lige montere en trykmåler ( manometer ) Det betinger at vandet skal lukkes delvis af anlægget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En pumpe der forsyner flere boligenheder/strenge, kan aldrig fungere i auto adapt.

Den skal stå på konstant tryk, og der vælges herefter et trin der passer med at alle kan få tilstrækkeligt med varme, men ikke mere end det.

Når der påfyldes vand på systemet, skal pumpen være slukket, ellers trækker man for meget luft med ind.

De enkelte strenge bør være forsynet med strengregulering, for at skabe balance imellem disse. Selve reguleringen kan man også justere på.

Når man har fjernvarme, har man ikke fyr i kælderen. Men der er nok en varmtvandsbeholder der laver varmt vand.

Elektronikteknikeren
Annonce
Hvis du føler på indgang hhv. udgang på den store radiator, er de kolde, lune eller varme på forskellige tider af døgnet?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 19-02-2022 00:56:42

Hvis du føler på indgang hhv. udgang på den store radiator, er de kolde, lune eller varme på forskellige tider af døgnet?

 Indgangen kan blive brandvarm, når man lige slukker og tænder for pumpen, men udgangen forbliver altid kold. Så der er måske noget med den streng der er galt?

Hvis du enten åbner max., eller fjerner regulatoren, på den store radiator, føles den så ikke engang lidt lun på udgangen? Eller midt på radiatoren? Hvis nej er der jo ikke noget flow gennem den, tænker jeg.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er vel ikke forindstillingsventil under termostathovedet, eller reguleringsventil på returstrengen på radiatoren?

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis