problemer med udskiftning af el installation

Hej,
jeg er i gang med at udskifte en gammel elinstallation
Det var oprindeligt 2 enkelte kontakter til lamper. kun fase og 0 ingen jord.
Jeg har sat en dobbelt kontakt i stedet og det virker fint.
Jeg vil så gerne have en dobbelt stikkontakt ind også.
Har fasen på plads med en lus og har forbundet 0 til et af de 2 lampesteder men det virker ikke.
kan nogen hjælpe mig med et forslag til dette
se foto
vh. Ellert 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørgsmålet er så om det du tror er nul, er fase, eller omvendt, således at du ikke har potentiale forskel i dit lampested.

Du må lige måle dig frem, det er altid bedst at bekræfte lederes funktion med et måleinstrument.

Alternativt er der måske en løs forbindelse?

Elektronikteknikeren
Du mangler en nul til din stikkontakt  -  den blå der er på dit billede er brugt til tænd ledning i det ene lampested

"AUTOELEKTRIKEREN"
Velkommen til.
Jeg tror at den blå ikke er en nul men derimod i tændledning.
Du skriver at der var 2 kontakter der tænder 2 lamper, det betyder at der er 2 tændledninger og en fase.
Fordi ledningen er blå er ikke ensbetydende med at det er en nul. Hvis det er en nul, så ville sikringen springe når du vipper afbryderen og dermed laver kortslutning.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Dit billede viser installationen til en kroneafbryder eller to afbrydere. Den brune er fase og blå og sort er tændledninger. Du mangler nul og jord. Er ledningerne trukket i rør, eller er det kabler? Hvis ledningerne er i et kabel, og du ikke skal bruge to tændinger, kan du flytte den blå til nul. Det kan du gøre i lampeudtaget, hvor den  blå ender. Så har du kun en tænding, men fase og nul ved afbryderen. Den blå skal så flyttes til stikkontakten. Du mangler så jord, hvilket betyder at hullet til jord skal dækkes med en afdækning uden jordhul.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis