Vippeport

Hej er der nogen der har renoveret sin vippe port? Jeg tænkte at købe nogle aluplader som man bruger til tag. Men ved ikke om det kan lade sig gøre og vil det se pænt ud, så jeg ikke skal skifte porten da den fungere godt
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har tidligere sat en forlænger på en vippeport. Altså så den kunne nå 25 cm længere ned. Det forrykkede balancen så den var svær  åbne. Jeg forsøgte at stramme fjedre men så blev svær at trække ned fra vandret. 
Nu er den for længst smidt ud og erstattet af en ledhejse port
Så det er nok vægten af porten du skal være opmærksom på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Pil beklædningen af, ind til skelettet. Monter en undertags dug på hele fladen. I JemogFix køber du Fibercementplader i 8 mm. De fåes i både sort, grå og hvid. 20 cm brede og 240 cm lange. Monter dem lodret, gerne med en gummifuge i samme farve mellem. Du skal aldrig male mere. PS nederst kan du montere en alu vandnæse, som også virker som beskyttelse mod spark.
Hvis porten køre fint med nuværende beklædning, så vælg en ny beklædning, som vejer ca det samme.
For at vippeporten kan fungere godt, skal vægten passe.. (man kan justere lidt ved at stramme/løsne fjedrene, men i begrænset omfang)

Vi prøver igen, i morgen --
Hva så hvis ma piller den gammle bæklædning og montere en lettere. Vil det påvirke den?
Annonce
Hvis den er til manuel betjening vil den jo så blive sværere at få ned. Man kan så måske montere noget tyngde nederst på indersiden?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
A.K skrev den 17-02-2022 08:56:09

Hva så hvis ma piller den gammle bæklædning og montere en lettere. Vil det påvirke den?

 Ja porten skal være i balance i forhold til fjedrene.

Er beklædningen for let vil den ryge op med et brag, når du åbner den, og den vil ikke være nem at lukke.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er ofte plads til lidt justering, Fjedre kan strammes, og deres montage punkt på armen kan også nogen gange flyttes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har gjort det!
Skiftede de gamle brædder som var begyndt at rådne, med tynde stålplader.
Jeg kunne ikke finde nogle nye(billige) så jeg fandt sådan nogle som på billedet og pilede dem af isoleringen.
Porten er meget nemmere at lukke og åbne nu.

Hej kaffemand.

Har du et billede af slutresultatet. Kunne godt tænke mig at se hvordan det blev til
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også