Filtse huller i huset og så male?

Hej alle

Jeg har fået mit hus hulmursisoleret, og der er derfor kommet en masse kedelige huller i mit hus (se billede). Det er jeg rigtig ærgerlig over, da jeg ikke har råd til at filtse hele huset og fordi jeg godt kan lide facadens udseende.

Jeg fik anbefalet en billig løsning af et firma som sagde, at de kan filtse hullerne alene til en markant billigere pris (end at filtse hele huset) - hvor jeg så derefter kan male huset således at sporene fra hulmursisoleringen forsvinder.

Hvad tænker I om den løsning? Tror I, at sporene fra hulmursisoleringen kan forsvinde på den måde?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv lige at give det et par strøg, helt lokalt over hullerne, med cempexo eller skalcem i hvid.

Når så du gider, giver du hele huset en tur med samme maling. Du behøver ikke at filtse hele facaden, for at skjule de små huller.
Når din facade i forvejen er filtset, er det endnu sværere at se lokale reparationer.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 16-02-2022 16:33:39

Prøv lige at give det et par strøg, helt lokalt over hullerne, med cempexo eller skalcem i hvid.

Når så du gider, giver du hele huset en tur med samme maling. Du behøver ikke at filtse hele facaden, for at skjule de små huller.
Når din facade i forvejen er filtset, er det endnu sværere at se lokale reparationer.

 Mange tak for tippet. Det lyder en del nemmere og billigere at starte ud med det. Huset er ikke 100% hvidt, men vil du alligevel anbefale cempexo/skalcem i hvid? Findes det mon i en meget lys grå? 


Mvh Chaos 
Chaos skrev den 17-02-2022 08:27:05

Gregeren skrev den 16-02-2022 16:33:39

Prøv lige at give det et par strøg, helt lokalt over hullerne, med cempexo eller skalcem i hvid.

Når så du gider, giver du hele huset en tur med samme maling. Du behøver ikke at filtse hele facaden, for at skjule de små huller.
Når din facade i forvejen er filtset, er det endnu sværere at se lokale reparationer.

 Mange tak for tippet. Det lyder en del nemmere og billigere at starte ud med det. Huset er ikke 100% hvidt, men vil du alligevel anbefale cempexo/skalcem i hvid? Findes det mon i en meget lys grå? 


Mvh Chaos 

 Ja det er bare om at tage et stykke med i byggemarkedet, hvis du kan finde en stump afskallet mur et sted.


Elektronikteknikeren
Jeg kan se at skalcem tilbyder at man kan bestille gratis farveprøve, og de kan desuden tones efter behov, så mon ikke det er vejen frem?

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 16-02-2022 16:33:39

Prøv lige at give det et par strøg, helt lokalt over hullerne, med cempexo eller skalcem i hvid.

Når så du gider, giver du hele huset en tur med samme maling. Du behøver ikke at filtse hele facaden, for at skjule de små huller.
Når din facade i forvejen er filtset, er det endnu sværere at se lokale reparationer.

Jeg har bestilt nogle gratis farveprøver, som du foreslog. Hvis hullerne får et par strøg og senere hen en omgang maling på hele huset, tror du så at hullerne skjules 100%? 

Annonce
Ja det vil jeg tro.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 18-02-2022 09:19:41

Ja det vil jeg tro.

Hvilket udstyr skal jeg bruge til dette cempexo / skalcem, og hvordan skal det blandes op? 

Det blandes blot op med vand i en spand eller kop, afhængig af mængden der skal bruges. Blandes i spand, bruges piskeris på boremaskine.

Du blander efter opskriften på bøtten, til reparation kan de et være en fordel at blande til den lidt tynde side.
Så tager du en pensel af passende størrelse, og pensler blandingen på området. 

Giv det blot så du kan se at det er fugtet ensartet over hele det ønskede område, og vent så til dagen efter med at vurdere resultatet, der går nemlig nogle timer fra påmaling, hvor det blot ser mælkehvidt ud, til det får en mere dækkende kulør.

På den måde kan du justere ind med flere lag, blot du venter til forgående lag er hærdet op.

Man kan køre med fugtig svamp henover kanten af reparationen før malingen sætter sig, hvis der er behov for at lave en graduering i overgangen mellem gammelt og nyt.

Øv dig på et sted der er mindre synligt, før du går videre med resten. Så får du styr på teknikken.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 19-03-2022 08:59:47

Det blandes blot op med vand i en spand eller kop, afhængig af mængden der skal bruges. Blandes i spand, bruges piskeris på boremaskine.

Du blander efter opskriften på bøtten, til reparation kan de et være en fordel at blande til den lidt tynde side.
Så tager du en pensel af passende størrelse, og pensler blandingen på området. 

Giv det blot så du kan se at det er fugtet ensartet over hele det ønskede område, og vent så til dagen efter med at vurdere resultatet, der går nemlig nogle timer fra påmaling, hvor det blot ser mælkehvidt ud, til det får en mere dækkende kulør.

På den måde kan du justere ind med flere lag, blot du venter til forgående lag er hærdet op.

Man kan køre med fugtig svamp henover kanten af reparationen før malingen sætter sig, hvis der er behov for at lave en graduering i overgangen mellem gammelt og nyt.

Øv dig på et sted der er mindre synligt, før du går videre med resten. Så får du styr på teknikken.

Tak for dit svar - super fyldestgørende!

Hvis jeg ikke har piskeris til boremaskine, hvordan skal jeg så blande det op? Og til hvilken konsistens? 

Med male blande pind hvis det er mindre mængde, eller murerske hvis det er lidt mere. Det er ikke nemt at svare entydig på da vi ikke ved hvilke værktøj du har til rådighed. Men meget kan bruges det er blot et spørgsmål om tid for blanding. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også