Goddag LDS'er.
Jeg har fjernvarme med varmeveksler, hvor der afregnes ift. kwh samt m3 fjernvarmevand.
For at få mest ud af varmen (samt den bedste afkøling) er alle radiatortermostater skruet op på fuldt blus og den ønskede varme justeres på fremløbstermostaten. Fremløbstermostaten måler på temperaturen i vandet på den indvendige side af varmeveksleren.
Det er dog lidt træls arbejde i perioder med mange temperatursvingninger.
Eksisterer der en automatisk løsning som kan justere på fremløbet?
Jeg overvejede først en Wavin AHC 9000, men telestaterne regulerer kun vha. on/off og ikke variabelt/trinløst som den nuværende termostat på fremløbet.
Er jeg tvunget ud i noget større/dyrere såsom vejrkompensering? (f.eks. Wavin ECL 110)
Eksisterer der evt. smarte termostater der kan reguleres vha. et API (og som selvfølgelig passer på fremløbet)?
N.B.: efter at have søgt lidt mere på de nødvendige dele til et vejrkompenseringssystem, så kan jeg kun finde 3 punkts gearmotorer, som skal erstatte fremløbstermostaten.
Det giver jo ikke særlig meget kontrol af fremløbstemperaturen.
P.t. justerer jeg fremløbstermostaten i 0,5 intervaller. Den nuværende termostat indeholder 0-5 og hvis jeg ønsker samme justeringsmulighed i en gearmotor, så skal jeg jo bruge en 10 punkts gearmotor. Eksisterer sådanne gearmotorer?