Automatisk regulering af fremløbstemperatur

Goddag LDS'er.

Jeg har fjernvarme med varmeveksler, hvor der afregnes ift. kwh samt m3 fjernvarmevand.

For at få mest ud af varmen (samt den bedste afkøling) er alle radiatortermostater skruet op på fuldt blus og den ønskede varme justeres på fremløbstermostaten. Fremløbstermostaten måler på temperaturen i vandet på den indvendige side af varmeveksleren.

Det er dog lidt træls arbejde i perioder med mange temperatursvingninger.

Eksisterer der en automatisk løsning som kan justere på fremløbet?

Jeg overvejede først en Wavin AHC 9000, men telestaterne regulerer kun vha. on/off og ikke variabelt/trinløst som den nuværende termostat på fremløbet.

Er jeg tvunget ud i noget større/dyrere såsom vejrkompensering? (f.eks. Wavin ECL 110)
Eksisterer der evt. smarte termostater der kan reguleres vha. et API (og som selvfølgelig passer på fremløbet)?

N.B.: efter at have søgt lidt mere på de nødvendige dele til et vejrkompenseringssystem, så kan jeg kun finde 3 punkts gearmotorer, som skal erstatte fremløbstermostaten.

Det giver jo ikke særlig meget kontrol af fremløbstemperaturen.

P.t. justerer jeg fremløbstermostaten i 0,5 intervaller. Den nuværende termostat indeholder 0-5 og hvis jeg ønsker samme justeringsmulighed i en gearmotor, så skal jeg jo bruge en 10 punkts gearmotor. Eksisterer sådanne gearmotorer?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor bruger du ikke termostatventilerne på radiatorerne til at bestemme rumtemperaturen. Du kan så regulere fremløbstemperaturen på varmeveksleren. Det giver betydelig færre reguleringer af fremløbet, og du kan sagtens få en rimelig afkøling på dit fjernvarmevand. 

fase
S. Fabrin skrev den 16-02-2022 13:46:53

Hvorfor bruger du ikke termostatventilerne på radiatorerne til at bestemme rumtemperaturen. Du kan så regulere fremløbstemperaturen på varmeveksleren. Det giver betydelig færre reguleringer af fremløbet, og du kan sagtens få en rimelig afkøling på dit fjernvarmevand. 

Så vil der jo være et større varmevandsspild (dårligere afkøling), da fremløbet så altid er højere end selve radiatorerne.

For mange år siden læste jeg i det svenske råd och rön at man fik den bedste regulering af fremløbstemp ved at ha en føler til en motor shunt. Føleren sidder i det rum med mindst solindfald typ mod nord. Radiatoren er fast indreguleret. Så køre shunten efter at rummet har den temp som man vælger. I alle de andre rum lukkes der for fremløb af termostaterne ved behov. Feks når solen skinner ind ad vinduerne.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 16-02-2022 14:06:44

For mange år siden læste jeg i det svenske råd och rön at man fik den bedste regulering af fremløbstemp ved at ha en føler til en motor shunt. Føleren sidder i det rum med mindst solindfald typ mod nord. Radiatoren er fast indreguleret. Så køre shunten efter at rummet har den temp som man vælger. I alle de andre rum lukkes der for fremløb af termostaterne ved behov. Feks når solen skinner ind ad vinduerne.

Bortset fra "I alle de andre rum lukkes der for fremløb af termostaterne ved behov. Feks når solen skinner ind ad vinduerne.", så er det lige præcis den løsning jeg går efter jf. mit spørgsmål. Temperaturen i hytten måles vha. én måler (placeret et passende sted), der kommunikerer med en styreboks, og denne styreboks aktiverer så motoren (de går under navnet "aktuator"), der er tilsluttet ventilen til fremløbet :-)

Det ender nok med følgende løsning som er langt mere optimal samt billigere:

Eurotronic Spirit z-wave termostat
Aeotec z-wave usb stick
Aeotec arQ Temperature Humidity Sensor
Raspberry Pi

Termostaten kan styre ventilen variabelt (0-100%) og internetadgang/cloud-løsning hos leverandøren er overflødig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis