Byggetilladelse ved skift af tag?

I forbindelse med at skifte taget på en murermestervilla fra 50erne er jeg stødt på spørgsmålet om en byggetilladelse er nødvendig. For at få plads til 300mm isolering+70mm ventilation er det nødvendigt at påfore de eksisterende spær med 245 mm spærtræ (C24) Planen er at spærtræet skal stilles på højkant ovenpå de eksisterende 125X125mm spær og fastgøres med vinkelbeslag og normplade.
Jeg ændrer ikke ved taghældning som er 45 grader, jeg kommer ikke i karambolage med lokalplaner om max byggehøjde og tagmaterialet er rødt uglaseret tegl, stort set nøjagtigt som huset er "født" med.
Jeg ændrer med andre ord ikke noget markant, bortset fra at taget jo bliver 24 cm højere end det nuværende. De oprindelige spær er tilsyneladende i god stand, med kun minimal eller ingen nedbøjning. Ved samme lejlighed udskiftes der 2 eksisterende ovenlys/Velux vinduer til mere energivenlige modeller i samme størrelse og en skorsten nedrives til under tagryggen.
Mit spørgsmål er derfor: Kræver denne manøvre eller dele af den en byggetilladelse?

På forhånd tak for svarene   

Mvh Fuser
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det vil ikke hverken kræve byggetilladelse eller anmeldelse. 
Du udvider ikke kvm. og dine vinduer sidder ikke anderledes ( kik over til nabo ) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ikke fordi jeg tror det betyder noget for afgørelsen (medmindre din beregning er meget tæt på max. byggehøjde), men lægger du 245 mm på dine nuværende spær i 45 gr, stiger husets højde med knap 350 mm (diagonalen på et 245 mm kvadrat)., og ikke med de 245 mm du nævner.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis