Jeg skal fjerne en halvblank vandbaseret acrylmaling fra et aluminiumskarrosseri. Der er 2-4 lag ovenpå den oprindelige autolak. Jeg kunne starte en sliber, men da første etape foregår indendørs i et delt lokale, og det ville give oceaner af slibestøv, ville jeg hellere starte med en kemisk malingfjerner, og så slibe efter. Jeg har heller ikke kompressor til sand- eller sodablæsning, som sikkert ville være nemt (og støvende).
Formålet er at skabe et relativt jævnt og godt fæste for en ny lakering med en alkydmaling.
Er der nogen, der har nylige erfaringer med nogle af de produkter, der findes nu?
Jeg kan se, at Nitromors er ved at udgå (de tog også alle 'vitaminerne' ud af formlen for nogle år siden) og sidst jeg arbejdede med det, forekom det mig at malingen ikke boblede så lystigt som før i tiden. Det kan også være, at det er fordi det netop var på en vandbaseret maling, som den vist ikke bider på i samme grad. Det forekom mig i hvert fald, at den mere bare gjorde det blødt og sejt end at boble det op og lette afskrabningen.
Er der andet, der giver bedre mening? Varmepistol, eller noget hjemmeblandet tiksotropisk (acetone og sæbespåner)? Råd og erfaringer modtages med kyshånd.