Overdækning til tørring af tøj og skraldespande 2,5x4m

Hej
Vi skal til foråret lave en åben overdækning der skal måle omkring 2,5x4m, vi vil bruge pladsen til at få vores skraldespande i tørvejr, samt vi skal tørre tøj under, og sikkert om vinteren have grillen under også.

Der er flisebelægning på hele arealet. Jeg er lidt i tvivl om jeg bare skal sætte tryk impræneres stolper i 1m dybde uden støbning, men for at få stivheden, og hvis en er rådnet op om 10 år er den nem at skifte, eller om jeg skal støbe 1 meter dybe betonrør hvor jeg sætter stolpesko i (jeg kan så afstive det via skrå lægter i hjørnerne mellem stolpe og rem/spær.) Taghældning på ca 4cm pr meter.

Jeg vil rigtig gerne have konstruktionen er let at se på, men samtidig bygger vi sider med listebeklædning rhombe profil, for privatliv og samtidig for at der er udluftning til tørring af tøjet.

Jeg har tænkt mig icopal fastlock da jeg synes det er hyggeligt med de buede plader. ellers evt RIAS rodena termoplader.

Hvad er jeres erfaringer med stolper?

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
stolper ned i 90 cm og fyld op med stolpeblanding. Mur en lille skrå krave over jordhøjde.

Stolpebeton til træ har kun en eneste fordel:
At sørge for at aktierne stiger hos producenten, og at de tjener flere penge...
Grav dem godt ned og fyld med grus omkring så vand/fugt drænes væk fra træet.

Ved at støbe omkring har du i princippet lavet en "blomstervase" omkring stolpen, hvilket er en dårlig kombination med træ. Og som du selv er inde på så er det et helvede at grave en stor betonklods op om 5-7 år når stolpen er rådnet.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Stolpen skulle gerne holde mere end 5/7 år

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
Det gør den også hvis du sørger for at den er "tør" om fødderne.
Jeg byggede en bonsai gård i 2015 og de stolper står fuldstændigt som da jeg gravede dem ned uden så meget som et gram cement   .


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg vil lave overdækningen med tag stikke ud over stolperne på ca 30/40 cm, så det er begrænset hvor våde de bliver, men det kan ikke undgås da det er belægning, har du givet dine stolper træbeskyttelse inden de er nedgravet.

Jeg bruger selvfølgelig trykimpræneret ntr A træ

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
Annonce
Ja, de har stået i en spand med træbeskyttelse så endetræet kan suge alt hvad de kunne et døgns tid.
Og så har jeg efterfølgende malet dem 2 gange inden de blev gravet ned.

Et tagudhæng hjælper selvfølgelig noget, men der vil være mange gange hvor det regner" vandret" fordi det tit blæser her til lands   Så beskyttelse af træet i form af dræn er det bedste du kan gøre for træet.
Seler og livrem...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har lavet et tilsvarende tag   over vores tørresnore. jeg satte stolperne i stolpespyd. det er nemt. og træet kommer ikke i kontakt med jord. der er ikke nogen vægge i vores så det kræver en del skråstiver. Men det har da overlevet de sidste storme. Det er iøvrigt en super ting, da man ikke længere behøver at tænke på om der kommer en byge og tøjet bliver heller ikke bleget af solen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Okay, har du et billede til inspiration?

Husejer og bliver derfor nødt til at være handyman.
Edberg

Har netop et lignende projekt planlagt, venter bare til det bliver varmere.

Jeg vil sætte stolperne op med stolpesko i beton. Der ville jeg bruge alm. jordfugtig beton i forhold 1:8 (cement : støbegrus 0-8 mm) og sørge for at trampe betonen godt. Det kan være, blandingen skal have lidt mere vand for at komme godt ned.

Lad være med at købe stolpebeton til overpris.
Her

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også