Nyt tag lagt oven på asbesttag eller ej?

Hej LDS

Håber i kan hjælpe mig med lidt sparring ift. udskiftning af tag. Jeg har nemlig et 60'er Eternittag med asbest, og så er det store spørgsmål blot om, jeg skal få lagt et stål tag ovenpå det eksisterende tag eller om jeg skal få det fjernet, lavet nyt undertag og derpå så et nyt tegltag. Jeg har været i dialog med to forskellige firmaer, som anbefaler hvert sit. 

Den åbenlyse fordel ved at beholde Eternittaget er selvfølgelig økonomien, men omvendt er jeg bekymret for dels udluftningen i loftsrummet samt om eternittaget på længere sigt kan give sundhedsmæssige gener eller blive ulovligt og derved skal fjernes. Ligesom det er tilfældet i Holland.

Er der nogen der har gjort sig nogle gode erfaringer med netop det dilemma eller blot har input til, hvad jeg bør vælge?

På forhånd mange tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt når man skifter et tag med aspest vil man også gen-isolere med noget der ikke indeholder asbest - så det er da en af grund til at man også fjerner det eksisterende eternittag.
Det billigste er at beholde asbesttaget, få lægtet til det ny tag, så er eternittaget undertag. Det har været helt almindeligt, at udføre nyt tag på den måde. Håndværksmæssigt vil jeg betragte det som at hoppe over gærdet, hvor det er lavest.
Hvis du vælger at fjerne asbesttaget og få lagt et undertag samt evt øget isolationen, får du øget din tagkonstruktions bæreevne. 
I dit sted ville jeg vælge at fjerne asbesttaget.

fase
Jeg har tag på tag (Decra), oven på asbest fri eternit plader, udluftningen er den samme med udluftning ved tagfod, har ikke oplevet problemer overhovedet, tværtimod virker loftsrummet mere tørt, da det jo nærmest er termotag..
Samt før fik vi fygesne ind, det gør vi ikke mere..
Har haft det siden 2003 så der er langtidstestet   

Om det er en fornuftig løsning, må du gøre op med dig selv.
Et hus med tegltag vil jo nok have en højere salgsværdi ?
Men der har jo på ældre tegltage ofte været problemer, med kvaliteten af undertaget, om de nye typer undertag er mere holdbare vil tiden jo vise.

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, dilemmaet er økonomi. Hvis du har penge til det så få asbesten fjernet. Om 5 år glæder du dig ikke over at du sparede 50.000 kr i 2022 og har et asbesttag gemt på loftet. Med hensyn til lovgivning, bliver det næppe mindre problematisk med tiden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis